نحوه ارائه اظهارنامه مالیاتی
منظور از اظهارنامه مالیاتی چیست ؟
اظهارنامه مالیاتی در حقیقت کارنامه اقتصادی یک فرد حقیقی یا حقوقی است،
که در اختیار اداره امور مالیات به منظور محاسبه ی مالیات سالانه قرار می گیرد.
بنا بر قانون هر شرکت ثبت شده بایستی اظهارنامه مالیاتی خود را در 4 ماهه اول هر سال،
تحویل اداره امور مالیات دهد.
توجه داشته باشید که حتی اگر در شرکتتان فعالیتی ندارید باید اظهارنامه و دفاتر مربوطه را به صورت سفید برای اداره مالیات پست کنید،
طبیعی است در صورت داشتن فعالیت و عدم اظهار آن متحمل جریمه خواهید شد.
اگر اظهارنامه با دیرکرد تحویل مراجع شود ممکن است تا 40% جریمه نیز علاوه بر مالیات به شرکت متحمل گردد.
شیوه ارائه اظهارنامه مالیاتی
مالیات در ایران به دو روش خود اظهاری و علی الراس محاسبه می شود.
در شیوه خود اظهاری ، مودی مالیاتی خودش شخصا میزان درآمد و مالیات پرداختیش را اعلام می نماید،
بدون آنکه کارشناس یا ممیز مالیاتی میزان مالیات را تعیین نماید.
در روش خود اظهاری مودی باید اظهارنامه ای تکمیل نماید که شامل کلیه درآمدها و هزینه ها و استهلاک و حقوق کارمندان و… باشد.
بعد از کسر معافیت مالیاتی ، میزان مالیات سالانه محاسبه می شود.
کارشناسان سازمان امور دارایی نیز در صورت صحت مطالب و تکمیل بودن مدارک و نداشتن تخلف از قوانین ثبت دفاتر و اظهارنامه و… اظهارنامه را تایید و قبول می نمایند و مالیات مشخص شده را دریافت می نمایند.
اما اگر اظهارنامه مالیاتی مورد پذیرش واقع نشود و یا به سازمان امور مالیاتی ارائه نشود،
ممیز مربوطه مالیات را به صورت علی الراس محاسبه می نماید و به مودی اطلاع می دهد.
سپس نظر کارشناس و ممیز دارایی ملاک پرداخت مالیات قرار می گیرد.
مودیان باید با اخذ کد اقتصادی 16 رقمی اطلاعات شرکت خود را الکترونیکی و از طریق پیش ثبت نام در سایت سازمان امور مالیاتی وارد،
و اظهارنامه مالیاتی خود را دریافت نمایید.
بنابراین مالیات لازمه با تعیین میزان درآمد پرداخت می شود.
در صورت ایجاد اشتباه در خصوص محاسبه سود وزیان،
شخص می تواند تا یک ماه ازتاریخ پایان تسلیم اظهارنامه با ارائه مدارک لازم نسبت به رفع اشتباهات اقدام نماید.
جهت اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ارائه اظهارنامه مالیاتی و همچنین اگر در مورد نحوه ثبت شرکت ، مدارک مورد نیاز برای ثبت برند ، خرید و فروش شرکت ، اخذ رتبه بندی ، انحلال شرکت ، ثبت تغییرات شرکت و اخذ پلمپ دفاتر و… می توانید با کارشناسان ما در موسسه حقوقی و ثبتی تکسفیر تماس حاصل نمایید.
نحوه ارسال الکترونیکی اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی
این اشخاص با استفاده از رمز عبور و شناسه کاربری و کد رهگیری پیش ثبت نام و پس از تکمیل اطلاعات ثبت نام،
می توانند اظهارنامه خود را به صورت الکترونیکی ارائه نمایند.
بنابراین به منظور تکمیل ثبت نام ، برطرف نمودن اشکالات احتمالی این مرحله می توانند به سامانه مالیاتی به آدرس http://tax.gov.ir مراجعه نمایند.
در صورت وجود حتی یک مورد عدم تطبیق قابل اثبات در دفاتر ، مالیات شرکت علی الراس می شود.
منظور از علی الراس شدن چیست ؟
اگر اداره دارایی به علل متعدد در محاسبه مالیات یک شرکت که به آن مالیات تعلق می گیرد ناتوان شود،
دارایی خود به تنهایی و راسا وارد عمل می شود و ابتدا دفاتر ارائه شده شرکت را رد می نماید،
سپس مالیات شرکت را به شکل خودجوش محاسبه می نماید.
علل علی الراس شدن چیست ؟
- در صورت عدم محاسبه سود و زیان و تنظیم ترازنامه شرکت
- عدم ارائه مدارک و گزارش های مد نظر با وجود درخواست کارشناس یا ممیز دارایی
- در صورت غیر قابل رسیدگی بودن مدارک مثبته از نظر اداره امور دارایی .یعنی اینکه دفاتر مورد قبول واقع شدند ولی هزینه تایید نشده و با توجه به نظر ممیز مالیاتی با قوانین حسابداری مطابقت ندارد.
چه اشخاصی ملزم به ارائه اظهارنامه مالیاتی می باشند
براساس ماده 1 قانون مالیات های مستقیم ، افراد زیر باید نسبت به تکمیل و تدوین و تسلیم اظهارنامه مالیاتی اقدام نمایند :
- هر شخص حقیقی یا حقوقی که دارای فعالیت اقتصادی می باشد
- کلیه اشخاصی که مقیم و ساکن ایران هستند و یا در داخل یا خارج از کشور فعالیتی دارند
- کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی غیر ایرانی که در ایران دارای فعالیت می باشند و از طریق واگذاری امتیازات و ارائه تعلیمات و… به کسب درآمد مشغول هستند.
براساس ماده 2 قانون ذکر شده ، پرداخت مالیات های موضوع این قانون شامل اشخاص زیر نمی شود :
- شهرداری ها
- وزارتخانه ها و موسسات دولتی
- سازمان هایی که بودجه آن ها توسط دولت تعیین می شود
مدارک لازم جهت ارائه اظهارنامه مالیاتی
- مدارک شرکت
- مدارک شناسایی صاحبان حق امضا
- اجاره نامه