ثبت برند تجاری
برند تجاری چیست ؟
ثبت برند تجاری به منظور هویت بخشیدن به برند انجام می شود
برند تجاری همان نام یا نشان شرکت می باشد که به وسیله آن می توان یک محصول را از سایر محصولات مشابه تشخیص داد.
برند نام یا نشانی می باشد که از آن برای فروش یا ارائه محصولات یا خدمات استفاده می شود.
ثبت برند تجاری چیست ؟
وقتی نامی برای برند خود انتخاب کردید بهتر است برای اینکه از سوء استفاده سودجویان و کپی برداری از برندتان جلوگیری نمایید آن را ثبت نمایید.
برند تجاری در اداره مالکیت صنعتی به ثبت می رسد.
مدت اعتبار ثبت برند 10 سال می باشد.پس از پایان 10 سال این مدت را می توان برای دوره های 10 ساله تمدید نمود.
برند یا علامت تجاری را می توان منتقل کرد به شرط اینکه مطابق قوانین ثبت علائم و اختراعات ایران ثبت شده باشد.
فقط افرادی حق استفاده انحصاری از علامت تجاری یا برند تجاری را دارند که آن را ثبت نمایند.
برای چه کالاهایی باید برند ثبت کرد ؟
ثبت برند اختیاری می باشد به جز در مواردی که دولت ثبت آن ها را الزامی کرده است.
- لوازم آرایشی که جهت مصرف مستقیم بر روی پوست انسان استفاده می شوند.
- مواد غذایی که در ظروف خاصی پخته و ارائه می شوند
- آب های گازدار
- کالاهای پزشکی و دارویی
مدت زمان ثبت برند
مدت زمان اطمینان از ثبت علائم تجاری حداقل 45 روز می باشد که طبق موارد زیر میباشد
- مدت زمان بررسی اولیه اظهارنامه تقریبا 15 روز
- مدت زمان درج آگهی تقاضای برند در روزنامه رسمی ( نوبت اول ) 30 روز
لازم به ذکر است که جهت دریافت گواهی نهایی ثبت برند ( گواهی 10 ساله ثبت نشان تجاری ) باید چند روز دیگر به این زمان اضافه نمود هرچند جزو فرآیند احتمالی ثبت برند محسوب نمی گردد.
مدارک مورد نیاز برای ثبت برند
مدارک برای اشخاص حقوقی :
- رونوشت از کارت ملی و شناسنامه
- رونوشت مجوز فعالیت
- رونوشت روزنامه رسمی
- رونوشت کارت بازرگانی در صورت داشتن حروف لاتین در نام برند
- تصویر لوگو در ابعاد 6*6
مدارک اشخاص حقیقی :
- رونوشت شناسنامه و کارت ملی
- رونوشت مجوز فعالیت
- رونوشت کارت بازرگانی در صورت داشتن حروف لاتین در نام برند تجاری
- تصویر لوگو در ابعاد 6*6
کدام علائم تجاری را نمی توان ثبت کرد ؟
- علائمی که مخالف موازین اسلامی یا نظم عمومی باشند
- در آن ها از نشان ها یا علائم دولتی یا نظامی استفاده شده باشد
- از قبل توسط ثبت شده باشند
- علائمی که باعث گمراهی مصرف کنندگان باشند
- اسامی عام و پرچم کشورها و علامت های دولتی و آرم های سازمان های بین المللی
کدام علائم یا برند های تجاری را می توان ثبت کرد ؟
هرگونه عبارت ، کلمه ، حروف ، تصویر ، عدد ، شکل ، رنگ ، ترسیمات و یا ترکیبی از این ها را که برای ایجاد تمایز میان محصولات مشابه دیگر استفاده می شود را می توان ثبت نمود.
ثبت برند تجاری چه مزایایی دارد ؟
- از تقلید یا کپی برداری و به عبارتی از سوء استفاده سودجویان جلوگیری می نماید.
- به وسیله آن مصرف کنندگان قادر خواهند بود محصولات را از سایر محصولات تشخیص دهند.
- به راحتی می توانید برای برند خود تبلیغات انجام دهید.
- باعث ایجاد شهرت و محبوبیت برای محصولات و شرکت شما می شود.
- با ثبت برند می توان از تسهیلات و وام های دولتی استفاده کرد.
- یکی از ضروریات موافقت نامه های دریافت نمایندگی می باشد.
- برند تجاری قابل نقل و انتقال می باشد بنابراین با فروش آن می توان درآمد کسب کرد.
هزینه ثبت برند چقدر است؟
ثبت برند دارای مراحلی طولانی می باشد.
به همین دلیل گذراندن تمام این مراحل بدون بروز مشکل برای آنکه چیزی از اعتبار کاری شما کم نکند، بسیار دارای حائز اهمیت می باشد.
در کنار ارائه مدارک گوناگونی که برای ثبت برند مورد نیاز می باشد هزینه هایی باید پرداخت گردد.
مثلا هزینه مربوط به ثبت اظهارنامه، به ثبت رساندن برند،
به تاخیر افتادن تمدید ثبت برند و مواردی از این قبیل را باید به حسابی که سامانه در اختیار شما قرار می دهد، واریز نمایید.
این هزینه ها در دو صورت دارای تغییر می باشند.
یکی برای اشخاص حقیقی و حقوقی است و در مورد دیگر برای تعداد طبقاتی که قصد دارید به شرکت خود اضافه نمایید.
مراحل ثبت برند در موسسه ثبت شرکت تکسفیر
مرحله 1 : انتخاب نام مناسب برای برند
انتخاب نام برند بسیار حائز اهمیت می باشد.نام انتخاب شده نباید از اسامی مشهور و نام جغرافیایی باشند.
مرحله 2 : تکمیل مدارک مورد نیاز
در این مرحله باید مدارک مورد نیاز را که در بالا ذکر کردیم را تهیه نمایید.
مرحله 3 : استعلام از نام برند تجاری
پس از اینکه نام برند خود را انتخاب کردید باید مشخص نمایید که می خواهید برندتان را به نام شخص حقیقی یا حقوقی ثبت نماید.
برای این کار باید اظهارنامه استعلام نام برند را تنظیم نمایید تا مشخص شود که برند شما در طبقه درخواستی ثبت شده یا نه.
مرحله 4 : ثبت اظهارنامه برند تجاری
پس از اینکه پاسخ استعلام برند را دریافت نمودید باید اظهارنامه ثبت برند تجاری را از طریق سامانه اداره مالکیت صنعتی ارسال نمایید.
پس از ارسال 30 تا 60 روز زمان می برد که کارشناس مربوطه آن را بررسی نماید.
در صورتی که نام انتخاب شده تایید شد آگهی آن صادر می شود.30
روز پس از انتشار آگهی پرونده راکد می ماند تا افرادی که نسبت به برند شما اعتراض دارند کارهای لازم را انجام دهند.
چنانچه هیچ گونه اعتراضی ثبت نشد می توانید مراحل ثبت برند و دریافت تصدیق نامه را انجام دهید.
تصدیق 10 ساله ثبت برند
مرحله نهایی تحویل گرفتن گواهی 10 ساله برند می باشد.
پس از چاپ دو روزنامه رسمی، یک نسخه از این دو روزنامه را بایستی به همراه اظهارنامه ثبت برند و نمونه برند 6*6 (10 تصویر در یک صفحه) به اداره مالکیت معنوی ببرید و با ارائه رسید، غول مرحله آخر را شکست و سند برند ثبت شده را تحویل بگیرید.
مدت اعتبار برند
زمانیکه برند خود را ثبت میکنید این علامت تجاری تا مدت مشخصی معتبر می باشد و پس از آن لازم می باشد اقدام به تمدید کنید.
مدت اعتبار تمامی برندها ده سال است.
در حقیقت زمانیکه مهلت اعتبار برند شما پایان یابد ۶ ماه فرصت دارید تا نسبت به تمدید علامت تجاری خود اقدام نمایید و مجدداً حقالثبت آن را پرداخت نمایید. اگر این هزینه را به موقع نپردازید مشمول جریمه خواهید شد.