سامانه ثبت برند
سامانه ثبت برند برای ثبت علامت تجاری کالاها و خدمات مختلف راه اندازی شده است.
ایجاد این سامانه باعث شده است که از مراجعه های حضوری به ادارات مربوطه جلوگیری شود.
با ثبت برند در سامانه از سوء استفاده ها و کپی برداری های غیرمجاز از علامت تجاریتان جلوگیری می نمایید.
برند چیست ؟
برند می تواند یک نام یا نشانه یا علامت و یا یک تصویر گرافیکی و یا ترکیبی از این ها باشد.
با استفاده از برند می توان کالا ها و خدمات یک تولیدی را از سایر کالاها و خدمات متمایز کرد.
و در واقع وسیله ای برای شناخت محصولات از یکدیگر می باشد.
با استفاده از علامت تجاری می توانید برای کالا یا خدمات خود تبلیغات انجام دهید.
از این طریق مشتریان بسیاری برای محصولات یا خدمات خود جذب نمایید.
هدف از ثبت برند
برای اینکه برند شما به نام خودتان ثبت شود و خودتان مالک برندتان باشید و از کپی برداری از آن جلوگیری نمایید،
باید آن را ثبت نمایید.با ثبت برند در سامانه ثبت برند کسی نمی تواند از برند شما بدون اجازه استفاده نماید.
در صورت اتفاق افتادن این موضوع می توانید بر علیه شخص متخلف شکایت نمایید.
ثبت برند باعث ایجاد ارزش افزوده سهام و افزایش درآمد شرکت می گردد
و یکی از اجزای اصلی موافقت نامه های اعطای نمایندگی می باشد.
مزایای ثبت برند در سامانه
- از کپی برداری و سوء استفاده از محصول شما جلوگیری می نماید
- از عرضه محصولات شما بدون اجازه شما جلوگیری می نماید
- باعث تشخیص و ایجاد تمایز میان محصولات می شود
- می توانید موافقت نامه اعطای نمایندگی دریافت نمایید
- امکان استفاده از محصولاتتان را در مقابل توافقات مالی و قانونی به شرکت های دیگرمی دهید
برند ثبت شده چقدر اعتبار دارد ؟
برند ثبت شده در سامانه ثبت برند 10 سال اعتبار دارد.
پس از اتمام این مدت می توانید آن را در برای دوره های 10 ساله تمدید نمایید.برای تمدید برند 6 ماه فرصت دارید.
علائم قابل ثبت در سامانه
تصاویر گرافیکی که شامل کلمه ، حرف ، رنگ ، عکس و یا ترکیبی از این ها باشند قابل ثبت در سامانه ثبت برند می باشند.به طور کلی هر نشان و علامتی که قابل مشاهده باشد را می توان ثبت نمود.
مدارک لازم برای ثبت برند در سامانه
اشخاص حقوقی :
- کپی مدارک شناسایی
- کپی روزنامه رسمی
- کپی کارت بازرگانی در صورت استفاده از حروف لاتین در برند
- کپی مجوز فعالیت
- تصویر لوگو در اندازه 6*6
اشخاص حقیقی :
- کپی مدارک شناسایی
- کپی کارت بازرگانی در صورت استفاده از حروف لاتین در برند
- کپی مجوز فعالیت
- تصویر لوگو در اندازه 6*6
مراحل ثبت برند
- انتخاب نوع اظهارنامه
- تکمیل اطلاعات شناسایی مالک برند
- بارگذاری مدارک
- تایید اطلاعات وارد شده در صورت صحیح بودن
- پرداخت نمودن مبلغ هزینه اولیه ثبت به صورت اینترنتی
- تحویل گرفتن شماره اظهارنامه
- ارائه و تحویل پرونده به کارشناس مربوطه
- امضا و تایید نسخه تایید شده توسط کارشناس
- ارسال نسخه امضا شده به همراه مدارک لازم به آدرس مرکز
- بررسی نهایی توسط کارشناس مربوطه پس از ارائه مدارک
- واریز نمودن هزینه نهایی ثبت پس از بررسی و تایید متقاضی
- پیگیری نتیجه ثبت برند از طریق مراجعه به سامانه ثبت اسناد و املاک کشور
- منتشر نمودن علامت مورد نظربه همراه کلیه مشخصات آن در روزنامه رسمی پس از تایید علامت توسط کارشناس ثبت علامت