مراحل ثبت برند
مراحل ثبت برند
ثبت برند
برند به معنای نام یا نشان تجاری می باشد.شرکتی که دارای برند می باشد با آن نام شناخته می شود.شرکت ها برای رقابت در بازار و رونق کسب و کار خود و تبلیغ محصولاتشان باید برندی برای خود انتخاب نمایند و سپس آن را ثبت نمایند.
امروزه ثبت برند دارای اهمیت بسیاری می باشد.به دلیل اینکه با ثبت برند یا علامت تجاری از سوء استفاده افراد سودجو و کپی برداری های غیر مجاز از برندتان جلوگیری می نمایید.
هر علامت تجاری بعد از ثبت تا 10 سال اعتبار دارد.این مدت پس از پایان آن قابل تمدید برای دوره های 10 ساله می باشد.
به علت آنکه افراد زیادی برای ثبت برند به اداره مالکیت معنوی مراجعه می نمایند و تعداد کارشناسان این اداره محدود می باشد ثبت برند شما ممکن است ماه ها طول بکشد.بنابراین باید در مراحل تنظیم ارسال اظهارنامه دقت لازم را داشته باشید تا اظهارنامه شما رد نشود.زیرا در صورت رد شدن این پروسه طولانی تر می شود و باعث هدر رفتن وقت و هزینه شما می شود.
به همین دلیل انجام دقیق و درست مراحل ثبت برند دارای اهمیت بسیاری می باشد.ما به شما پیشنهاد می کنیم قبل از اقدام به ثبت برند از راهنمایی ها و مشاوره های کارشناسان ما در موسسه تکسفیر استفاده نمایید.
مراحل ثبت برند
برای اینکه برند خود را ثبت نمایید باید مراحلی را سپری نمایید.مراحل ثبت برند شامل موارد زیر می باشد :
مرحله 1 : انتخاب نام مناسب برای برند
در اولین مرحله از مراحل ثبت برند پس از مشاوره با کارشناسان مجرب ما در موسسه حقوقی و ثبت تکسفیر باید نام مناسب و خوبی برای برند خود انتخاب نمایید.نام انتخاب شده باید مطابق قوانین نام برند باشد تا اظهارنامه شما مورد قبول واقع شود.
نام انتخاب شده نباید از اسامی اشخاص مشهور و مناطق جغرافیایی باشد.نام برند نباید قبلا توسط دیگری ثبت شده باشد.
مرحله 2 : استعلام نام برند
در مرحله دوم باید استعلام نمایید که برند شما قبلا توسط دیگری در همان طبقه که قصد ثبت دارید ثبت نشده باشد.اگر برند شما با برند ثبت شده دیگری مشابهت داشته باشد توسط کارشناسان اداره مالکیت معنوی مورد قبول واقع نمی شود و رد می شود.
این مرحله اهمیت بسیاری دارد زیرا در صورت رد اظهارنامه شانس شما برای ثبت برند بسیار کم می شود.
مرحله 3 : تهیه و تکمیل مدارک مورد نیاز
مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقوقی :
- رونوشت مدارک شناسایی
- رونوشت مجوز فعالیت
- رونوشت کارت بازرگانی در صورت استفاده از حروف لاتین در برند
- رونوشت روزنامه رسمی
- تصویر لوگو در اندازه 6*6
مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقیقی :
- رونوشت مدارک هویتی
- رونوشت مجوز فعالیت
- رونوشت کارت بازرگانی در صورت استفاده از حروف لاتین در برند
- تصویر لوگو در اندازه 6*6
مرحله 4 : ثبت اظهارنامه علامت تجاری
در مرحله چهارم باید برای ثبت اظهارنامه به سامانه مرکز مالکیت معنوی مراجعه نمایید.بعد از ورود به این سامانه پس از تکمیل اظهارنامه باید مدارک مورد نیاز را در سایت بارگذاری نمایید.سپس هزینه مربوط به ثبت اظهارنامه را از طریق سامانه پرداخت نمایید.بعد از پرداخت هزینه سامانه به شما برگه ای می دهد که باید به یکی از دفاتر اسناد رسمی مراجعه نمایید تا اطلاعات شما تایید شود پس از تایید دفترخانه مذکور به شما گواهی امضا و فرم تایید اطلاعات کاربری می دهد که باید این اطلاعات را در سامانه وارد نمایید تا نام کاربری و کلمه عبور دریافت نمایید.از این نام کاربری و کلمه عبور برای پیگیری های بعدی ثبت برند استفاده می شود.
مرحله 5 : پرداخت هزینه مرحله اول انتشار آگهی در روزنامه رسمی
اگر اظهارنامه شما توسط کارشناس اداره مالکیت معنوی تایید شد پیامکی مبنی بر پرداخت هزینه انتشار آگهی در روزنامه رسمی به شما ارسال می شود.
مرحله 6 : پرداخت هزینه مرحله دوم انتشار آگهی در روزنامه و هزینه حق الثبت
انتشار آگهی مرحله اول 30 روز طول می کشد.پس از این مدت باید هزینه مرحله دوم چاپ آگهی و هزینه حق الثبت را پرداخت نمایید.
مرحله 7 : دریافت سند برند
در آخرین مرحله از مراحل ثبت برند با ارائه کپی برابر اصل مدارک مورد نیاز و همچنین روزنامه رسمی حاوی آگهی های مرحله اول و دوم به اداره مالکیت معنوی ، سند برند خود را دریافت نمایید.
برای ثبت برند چقدر زمان نیاز است ؟
به طور کلی ثبت برند تقریبا 2 تا 3 ماه زمان نیاز دارد.
اعتراض قبل از ثبت برند:
اعتراض قبل از ثبت برند باید در ظرف 30 روز از تاریخ انتشار آگهی مربوط به تقاضای ثبت علامت به عمل آید.
معترضین باید علاوه بر ذکر اسم و شغل و اقامتگاه خود کلیه ی دلایل و مدارک خود را نیز توضیح داده و ضمیمه کنند.
اداره ی ثبت موظف است در ظرف ده روز از تاریخ وصول اعتراض نامه مراتب را به درخواست کننده ی ثبت ابلاغ کند.
چنانچه معترض ظرف 60 روز از تاریخ ابلاغ اعتراض نامه به متقاضی ثبت اعتراض خود را تعقیب ننمایند
علامت تقاضا شده به نام درخواست کننده ی آن به ثبت خواهد رسید.
اعتراض بعد از ثبت برند:
چون امکان دارد اشخاص ذی نفع متوجه آگهی تقاضای ثبت برند نشوند
یا آنکه بعد از ثبت علامت طریقه ی استعمال آن طوری باشد که مصرف کنندگان عادی را به اشتباه اندازد
طبق ماده ی 22 قانون ثبت علائم و اختراعات اشخاص ذی نفع می توانند در ظرف سه سال بعد از تاریخ ثبت برند نسبت به آن اعتراض کنند.
اعتراض به رد تقاضای ثبت برند از طرف اداره ی ثبت:
اداره ی ثبت قبل از قبولی تقاضای ثبت برند موظف می باشد رسیدگی کند که آیا تقاضای ثبت مطابق اصول پیش بینی شده در قانون تنظیم شده و جزء علائم ممنوعه نیست و همچنین شباهتی با علامات ثبت شده ی قبلی ندارد و چنانچه تشخیص دهد که علامتی واجد شرایط لازم برای ثبت نیست اختیار دارد تقاضای ثبت برند را رد کند.
برای حفظ حقوق اشخاص در مورد مقابل تصمیمات اداره ی ثبت قسمت آخر ماده ی 7 قانون ثبت علائم و اختراعات مقرر می دارد:
در صورتی که تقاضای ثبت برند رد شود علل رد باید صریحاً ذکر شود.
موارد ذیل به عنوان برند و علامت تجاری قابلیت ثبت ندارند:
- علائمی که قدرت و توانایی تمیز دهندگی و متمایز بودن را نداشته باشند
- علائمی که فاقد هرگونه صفات مشخصه و کاملاً عام باشند
- علائمی که توصیفی می باشند
- علائمی که شامل یک اسم تعیین کننده نوع و جنس کالاها باشند
- علائمی که عین و یا به طرز گمراه کننده ای شبیه یا ترجمه یک علامت و یا نام تجاری باشند که برای همان کالاها یا خدمات یا کالاها یا خدمات مشابه ای که متعلق به فرد دیگری (اعم از حقیقی و یا حقوقی) که در ایران معروف است بکار روند
- علائمی که گمراه کننده باشند
- علائمی که عین و یا شبیه علائمی می باشند که قبلاً در طبقات دیگری به ثبت رسیدهاند امّا بسیار معروف و مشهور هستند
- علائمی که مغایر با نظم عمومی و اخلاق حسنه باشند بدون تردید قابل ثبت نخواهند بود
- علائمی که با علائم تجاری ثبت شده که متعلق به اشخاص ثالث است در تعارض باشد
علائمی که درخواست ثبت آن ها همراه با سوء نیّت باشد غیر قابل ثبت هستند و اگر هم ثبت شده باشند در دادگاه قابل ابطال می باشند - علائمی که جزء علائم ذکر شده در ماده ۶ کنوانسیون پاریس باشن
- علائمی که حاوی مشخصات جغرافیایی نادرست که موجب گمراهی عموم در خصوص مبدا کالای تحت علامت باشند، قابل ثبت نخواهد بود
- ثبت علامت تجاری مورد نظر با قانون مغایرت داشته باشد