روش ثبت برند در موسسه ثبت شرکت تکسفیر
اگر شما نیز تولیدکننده محصولی با کیفیت هستید با ما همراه باشید تا روش ثبت برند را بیاموزید.
مراحل اولیه روش ثبت برند بسیار ساده می باشد،
اما باید توجه داشت که ثبت برند نیز مانند تمامی کارهای ثبتی، نیاز به دانش حقوقی دارد،
بنابر این توصیه می شود برای جلوگیری از ضرر و زیان حتما با کارشناسان مجرب برای ثبت برند اقدام نمایید،
این امر باعث می شود تا در هیچ یک از مراحل ثبت برند با مشکل مواجه نشده،
در اسرع وقت نام تجاری خود را ثبت نمایید.
نخست به این نکته اشاره کنیم که شما به دو طریق می توانید اقدامات لازم جهت ثبت برند را انجام دهید.
اگر هیچ گونه اطلاعاتی در مورد ثبت برند ندارید،
اگر محدودیت زمانی دارید،
اگر از انجام کارهای اداری گریزان هستید و …
کمک گرفتن از موسسات حقوقی و سپردن مراحل ثبت برند به وکلای زبده این موسسات بهترین راه برای شما می باشد.
ولی اگر تمایل دارید با صفر تا 100 مراحل ثبت برند آشنا شوید و وقت کافی دارید،
از پیچیدگی های مراحل اداری لذت می برید،
می توانید با مراجعه به اداره مالکیت معنوی، خودتان مراحل ثبت برند را انجام دهید.
آشنایی با مفهوم برند یا نشان تجاری:
در ابتدا مفهوم برند را با یک مثال ساده برای شما شرح می دهیم:
قدیمی ها زمانی که برای خرید به مغازه ای مراجعه می کردند،
به جای اینکه به فروشنده بگویند: یک مایع ظرفشویی می خواهند، می گفتند یک ریکا می خواهیم!!
یا وقتی می خواستند یک پودر رختشویی خریداری کنند، می گفتند یک تاید می خواهیم!!
برندهای ریکا و تاید به حدی در ذهن مردم ماندگار شده و اعتبار کسب کرده بود،
که مردم به جای نام محصولات از نشان تجاری (برند) آنها استفاده می کردند.
برند می تواند یک متن، یک عبارت، یک لوگو، یک طرح برای معرفی محصول یا خدمات باشد که دارای ویژگی های خاصی هستند،
امکان مقایسه بین محصولات یا خدمات مشابه را در اختیار مخاطب قرار می دهد.
چگونه ثبت برند انجام دهیم؟
نام مناسبی را برای برند در نظر بگیرید که قبلا ثبت نشده باشد،
قابلیت ماندگاری در ذهن را داشته باشد،
با شنیدن نام برند ویژگی های آن در ذهن تداعی شود،
در صورتیکه می خواهید در ابعاد بین المللی فعالیت کنید نباید در زبانهای دیگر مفهوم نامناسبی داشته باشد و …
به سامانه مرکز مالکیت معنوی- اداره ثبت علائم تجاری مراجعه نمایید،
از عنوان برند مورد نظر استعلام بگیرید،
برند مورد نظر قبلا نباید در سامانه ثبت شده باشد و نباید با سایر برندها تشابه داشته باشد و …
مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند که شامل موارد زیر می باشد را آماده کنید:
فتوکپی مدرکهای شناسایی فرد متقاضی، تصویر گرافیکی برند با ابعاد 10 در 10 cm،
فتوکپی کارت بازرگانی (در صورت وجود داشتن حروف لاتین در نام برند)،
ارائه مجوزهای لازم برای فعالیت در حوزه مورد نظر که می تواند اخذ جواز تاسیس، جواز کسب و … باشد.
متقاضی باید دادخواست خود را، مبنی بر ثبت برند از طریق پر کردن اظهارنامه در سایت مرکز مالکیت معنوی اعلام کند.
پس از کامل نمودن اظهارنامه در سامانه، مدارکی را که آماده کرده اید باید اسکن کنید و در سایت بارگذاری (آپلود) نمایید.
در این مرحله بررسی های لازم از سمت کارشناسان اداره مالکیت معنوی انجام می شود و در صورتیکه برند مورد نظر مورد تایید قرار بگیرد باید مدارک را به اداره مالکیت معنوی ارسال نمایید و مبلغی که بابت هزینه ثبت اعلام می شود را پرداخت کنید.
آیا اجباری در ثبت برند وجود دارد؟
قانون تجارت کشور ثبت برند را جز در موارد زیر برای هیچ شرکت یا واحد تولیدی، خدماتی و تجاری اجبار نکرده است:
- ثبت برند لوازم آرایشی که به صورت مستقیم روی پوست استفاده می شوند
- داروهای مخصوص مورد استفاده پزشکان
- محصولات غذایی عرضه شده در بسته بندی یا ظروف مخصوص
- نوشیدنی ها و آب های گازدار
هزینه ثبت برند چقدر است؟
ثبت برند با مراحل تقریبا طولانی همراه میباشد.
به همین دلیل گذراندن تمام این مراحل بدون بروز مشکل برای آنکه چیزی از اعتبار کاری شما کم نکند،
بسیار از اهمیت بالایی برخور دار میباشد.
در کنار ارائه مدارک گوناگونی که برای ثبت برند نیاز خواهد بود، هزینه هایی باید پرداخت شود.
به عنوان مثال هزینه مربوط به ثبت اظهارنامه، به ثبت رساندن برند،
به تاخیر افتادن تمدید ثبت برند و مواردی از این قبیل را باید به حسابی که سامانه در اختیار شما قرار می دهد، واریز نمایید.
این هزینه ها در دو صورت متغیر خواهند بود.
یکی برای اشخاص حقیقی و حقوقی میباشد و در مورد دیگر برای تعداد طبقاتی که قصد دارید به شرکت خود اضافه نمایید.
اعتراض قبل از ثبت برند:
اعتراض قبل از ثبت برند باید در ظرف 30 روز از تاریخ انتشار آگهی مربوط به تقاضای ثبت علامت به عمل آید.
معترض باید علاوه بر ذکر اسم و شغل و اقامتگاه خود کلیه ی دلایل و مدارک خود را نیز توضیح داده و ضمیمه کند.
اداره ی ثبت موظف می باشد در ظرف ده روز از تاریخ وصول اعتراض نامه مراتب را به درخواست کننده ی ثبت ابلاغ کند.
چنانچه معترض ظرف 60 روز از تاریخ ابلاغ اعتراض نامه به متقاضی ثبت اعتراض خود را تعقیب ننمایند
علامت تقاضا شده به نام درخواست کننده ی آن به ثبت خواهد رسید.
اعتراض بعد از ثبت برند:
چون امکان دارد اشخاص ذی نفع متوجه آگهی تقاضای ثبت برند نشوند یا آنکه بعد از ثبت علامت طریقه ی استعمال آن طوری باشد
که مصرف کنندگان عادی را به اشتباه اندازد طبق ماده ی 22 قانون ثبت علائم و اختراعات اشخاص ذی نفع می توانند
در ظرف سه سال بعد از تاریخ ثبت برند نسبت به آن اعتراض کنند.
مدت زمان ثبت
پس از انجام مراحل فوق، ثبت برند باید در روزنامه رسمی به صورت آگهی چاپ شود
تا اگر هر شخص حقیقی یا حقوقی معترض به ثبت برند مورد نظر است، اعتراضش را اعلام کند.
پس از یک ماه (مدت زمان 30 روز)، برای بار دوم ثبت برند باید در روزنامه رسمی به چاپ برسد و در پایان گواهی ثبت برند به مدت 10 سال صادر خواهد شد و مالکیت معنوی برند به شخصی درخواست کننده تعلق خواهد گرفت.