ثبت برند

اگر می خواهید در بازارهای کسب و کار تجاری به صورت حرفه ای ظاهر شوید و از محصولات شما کپی بردار نشود،
هم چنین از حق و حقوق قانونی برای حمایت از برندتان برخوردار شوید،
باید اقدامات لازم جهت ثبت برند را انجام دهید.
شاید این سوال برایتان پیش بیاید که آیا خودمان می توانیم ثبت برند نماییم؟
مراحل ثبت برند به چه صورتی انجام می شود؟

تعریف برند:

علامت، نماد، نام، اصطلاح، تصویر و طرحی که حکم شناسنامه محصول را دارد،
و مشتری با دیدن آن یکسری انتظارات در زمینه ی ویژگی های محصول مورد نظر خواهد داشت و برای تمایز بین محصولات مشابه از آن استفاده می شود.

کوکاکولا، مایکروسافت، گوگل، جنرال الکتریک، مک دونالد، آمازون و … جزو معتبرترین و شناخته شده ترین برندهای جهانی هستند.

افرادی که یک برند را می شناسند و به آن اعتماد می کنند،
دیگر زمانی برای بررسی سایر برندها نمی گذارند،
از محصول مورد نظر انتظار کیفیت سابق را دارند و حاضر هستند محصول برند مورد نظرشان را با قیمت بالاتری نسبت به محصولات مشابه خریداری نمایند.

حال تصور کنید شما مدت زمان زیادی وقت بگذارید تا بتوانید محصولات با کیفیت تولید نمایید،
اعتماد مشتریان را کسب کرده و در بازارهای رقابتی به موفقیت برسید.
ولی بدلیل کم توجهی، نشان تجاری محصولات و خدمات خود را ثبت نکنید و برخی افراد سودجو با کپی برداری از برند شما، محصولات کم کیفیت را تولید کنند و در بازار عرضه کنند،
مشتری هم با اعتمادی که به برند شما دارد محصول را خریداری نماید و از کیفیت محصول ناراضی شود.
این گونه است که نتیجه زحمات چند ساله شما با یک اشتباه مورد تهدید واقع می شود.

ثبت برند:

ثبت برند بطور کلی امری اجباری نیست و مدتها می توانید بدون ثبت یک نشان تجاری با آن فعالیت کنید.

ثبت نشان تجاری (برند) فقط در چهار دسته مشخص شده در زیر اجباری هستند:

مواد غذایی بسته بندی شده و در ظرف، نوشیدنی ها و نوشابه ها، لوازم آرایشی و بهداشتی که با پوست در تماس هستند و داروهایی که مصرف طبی و عطاری دارند.

اما با ثبت نشان تجاری از حمایت قانونی برخوردار خواهید شد،
دیگران امکان کپی برداری از برند شما را نخواهند داشت،
می توانید در بازارهای تجاری به تبلیغات فراگیر و بازاریابی برای افزایش درآمد بپردازید، می توانید نمایندگی نشان تجاری خود را واگذار کنید، از تسهیلات بانکی، وام و سرمایه گذاری می توانید برخوردار شوید و …

آیا خودمان می توانیم ثبت برند نماییم

آیا خودمان می توانیم ثبت برند نماییم؟

پاسخ به سوال فوق مثبت است، هر شخصی می تواند با مراجعه کردن به سامانه ثبت مالکیت معنوی برای ثبت نام تجاری مورد نظر خود اقدامات لازم را انجام دهد و مدارکی که در سامانه اعلام شده است را تهیه نماید و ارائه دهد.

برخی افراد که در زمینه کارهای حقوقی و ثبتی تجربه ای ندارند، به نظرشان مراحل ثبت نام تجاری(برند) خیلی پیچیده است و امکان دارد از انجام دادن آن منصرف شوند. چنین افرادی می توانند برای تسریع و سهولت فرایند مورد نظرشان از موسسات حقوقی معتبر کمک بگیرند.

مدارک لازم جهت ثبت علامت تجاری به شرح زیر می باشد:
شخص حقیقی:
۱)کپی شناسنامه
۲)کارت ملی
۳)کپی کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
۴)کپی مجوز فعالیت
( جواز تاسیس ، پروانه ی بهره برداری ،پروانه ی ساخت،جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)
شخص حقوقی:
۱)کپی شناسنامه
۲)کپی کارت ملی
۳)کپی روزنامه ی  تاسیس و آخرین تغییرات شرکت(از آخرین تغییرات شرکت نباید بیش از دو سال گذشته باشد)
۴)کپی مجوز فعالیت
(اخذ جواز تاسیس، پروانه ی بهره برداری ،پروانه ی ساخت،جواز کسب یا اخذ کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)
۵)کارت بازرگانی(در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)

مزایا

مشتریان می توانند محصولات مشابه تولید کنندگان مختلف را از یکدیگر تشخیص دهند،
شرکت‌ها را قادر می‌سازد محصولات‌شان را از یکدیگر متمایز سازند،
یکی از ابزاریابی میباشد که به ایجاد شهرت نیز کمک می کند،
اجازه استفاده از آنها به اشخاص ثالث از طریق حق امتیاز داده می‌شود و منبع مستقیم درآمد برای صاحب برند است،
جزء ضروری موافقت‌نامه‌های اعطای نمایندگی هستند.

نکات ثبت حقیقی برند

در صورتی که قصد شما ثبت برند به صورت حقیقی می باشد باید به یک نکته مهم دقت داشته باشید.
اگر برند شما شامل حروف لاتین و انگلیسی می باشد.
برای ثبت علامت تجاری باید کارت بازرگانی ارائه دهید.

اگر کارت بازرگانی ندارید باید از کسانی که در این راستا متخصص می باشند یاری بگیرید.
وجود کارت بازرگانی به شما کمک می کند تا قادر هستید همه چیز را به دقت دنبال کنید و شرایط را بسنجید.

طراحی سایت در کرج

مراحل ثبت برند به چه صورتی انجام می گردد؟

  1. به سایت سازمان مالکیت معنوی مراجعه نمایید و یک حساب کاربری بسازید.
  2. اظهارنامه ای که در سایت سازمان مالکیت معنوی است را پر نمایید.
  3. اسکن شده ی مدارک را به طور کامل در سامانه آپلود کنید.
  4. پس از مراحل بالا، به شما کد رهگیری داده می شود و مدت یکماهه طول می کشد تا نشان تجاری پیشنهادی شما مورد بررسی قرار بگیرد، اگر مشکلاتی داشت یکماه فرصت دارید تا آنها را برطرف نمایید.
  5. اگر نشان تجاری مورد تایید واقع شد باید مدارک را به صورت فیزیکی به اداره ثبت مالکیت معنوی تحویل داده و هزینه ثبت را پرداخت نمایید.
  6. چاپ آگهی ثبت برند، باید در دو مرحله و در فاصله یک ماهه (۳۰ روزه) در روزنامه رسمی انجام شود. تا در صورتیکه شخصی معترض است، اعتراض خود را مبنی بر ثبت برند اعلام کند.
  7. پس از مراحل فوق گواهی ثبت برند به مدت زمان ۱۰ سال برای شخص متقاضی (حقیقی یا حقوقی) صادر خواهد شد.