• راهنمای ثبت شرکت

شرکت چیست ؟

از اجتماع دو یا چند نفر برای رسیدن به هدفی مشترک شرکت به وجود می آید.
این ساده ترین تعریف از یک شرکت می باشد.
عموما هدف تشکیل شرکت سود رساندن به موسسین شرکت می باشد،
که این سود با توجه به میزان سرمایه و همینطور اساسنامه ی شرکت میان موسسین و سرمایه داران تقسیم می شود.

امروزه بدون تردید بخش عمده ای از فعالیت های بازرگانی و اقتصادی توسط شرکت ها صورت می پذیرد.
چرا که شرکت باعث می شود تا کار تیمی متشکل شده که بی شک کارآیی بهتر و بیشتری نسبت به فعالیت انفرادی دارد.
هم چنین شرکت با گرد هم جمع کردن تخصص های گوناگون زمینه ی رسیدن به اهداف را بهتر فراهم می آورد.

هدف از ثبت شرکت چیست ؟ثبت شرکت چیست

عموما مهمترین هدفی که صاحبان مشاغل از ثبت شرکت دنبال می کنند، استفاده از تسهیلاتی است که این مهم برای آنها به ارمغان می آورد.
ثبت به کلیه روابط شرکت وجهه قانونی و رسمی می بخشد و تا حدود زیادی شما را از گره های قانونی دور می سازد.

ثبت شرکت در مراجع قانونی ثبت شرکت ها از شرایط  تشکیل هیچ یک از شرکت ها محسوب نمی شود. و شرکت ها با رعایت نمودن شروط مشخص شده در قانون،تشکیل شده به حساب می آیند و شخصیت حقوقی پیدا می کنند.اما از نظر قانونی و برای اینکه کلیه فعالیت های آن ها در بستر قانون انجام شود باید ثبت شوند.

شرکت های تجاری بیشترین تاثیر را در اقتصاد کشور دارند، از این رو بایستی نظارت بر روی شکل گیری و کارکرد آنها به صورت مستمر و مداوم انجام گردد تا شرایط برای سوء استفاده افراد سودجو مناسب نگردد.

وقتی یک شرکت به ثبت می رسد کلیه قراردادهایی که بین شرکا شکل می گیرد، رسمی بوده و بعد ها هیچ یک از شرکا نمی توانند از وجود شرکت نامه و اساسنامه و دیگر تصمیماتی که ثبت شده است اظهار بی اطلاعی نمایند.

ثبت شرکت چه مزایایی دارد ؟

  1. واردات و صادرات تمامی کالاهای مجاز بازرگانی
  2. امکان شرکت نمودن در مناقصه ها و مزایده ها
  3. امکان تاسیس شعب در تمامی مناطق کشور
  4. اخذ و اعطای نمایندگی خارجی و داخلی
  5. شرکت نمودن در نمایشگاه ها ی داخلی و خارجی
  6. دریافت وام و تسهیلات بانکی

از دیگر مزایای شرکت معلوم کردن قانونی میزان سود و ضرر سهامداران و شرکا می باشد.
اگر شرکت شما ثبت نشده باشد، ممکن است هنگام تقسیم سود بدست آمده از انجام یک پروژه با شرکای دیگر به مشکل بر بخورید.
حال آنکه اگر شرکت خود را ثبت کنید کلیه موارد در اساسنامه شرکت قید خواهد شد.

یکی دیگر از مزایای ثبت شرکت این است که به دلیل قانونی بودن فعالیت ها به راحتی می توان با شرکت های دولتی و خصوصی معامله نمود. و قرارداد منعقد کرد و در مناقصات شرکت نمود.شرکت ها به دلیل عدم اعتماد هیچ گاه با اشخاص حقیقی وارد مذاکره نمی شوند و ترجیح می دهند با شرکت های ثبت شده و قانونی معامله نمایند.

وقتی یک شرکت به صورت قانونی فعالیت می نماید می تواند در سایر نقاط کشور و جهان شعبه تاسیس نماید.و از این طریق فعالیت های خود را گسترش دهد.

از دیگر مزایای ثبت شرکت این است که می توانید از حمایت های دولت از جمله دریافت تسهیلات بانکی برخوردار شوید.در این صورت است که شرکت های دیگر می توانند به شما اعتماد نمایند و با شرکت شما وارد معامله شوند.

به طور کلی با ثبت شرکت می توان در چهارچوب قانون فعالیت کرد و آن را گسترش داد و از سوء استفاده سود جویان جلوگیری نمود.

هزینه ثبت شرکت

به طور کلی می توان گفت که ثبت شرکت هزینه های بالایی ندارد،
به خصوص اگر از طریق یک فرد حقیقی اقدام به ثبت شرکت نمایید.
به طور کلی هزینه های ثبت شرکت را می توان به صورت موارد زیر خلاصه کرد:

  • هزینه حق الثبت شرکت، این هزینه هنگام تحویل پیش نویس به اداره ثبت داده می شود.
  • ابطال تمبر سرمایه که بایستی به اداره مالیت داده شود
  • هزینه پست مدارک ثبت
  • هزینه درج آگهی تاسیس در روزنامه های رسمی
  • درج آکهی در روزنامه های کثیرالانتشار

اگر مایلید که یک شرکت کامل از همه لحاظ (اساسنامه، شرکتنامه و …) داشته باشید،
به غیر از هزینه های فوق باید مبلغی هم به شرکت ثبتی دهید تا کار را به صورت کامل برای شما انجام دهد.
شما می توانید با تماس با کارشناسان ما از ریز قیمت های موسسه نیز آگاه شوید،
هم چنین می توانید قراردادی تنظیم کنید و با پرداخت مبلغی به شرکت مشاور خود، سایر هزینه ها را نیز بر هعده او بگذارید.

انواع شرکت ها

شرکت های تجاری براساس میزان سرمایه، تعداد اعضا ، نحوه تشکیل و قوانین آن ها به انواع مختلفی تقسیم می شوند.مطابق ماده ۲۰ قانون تجارت شرکت های تجاری به ۷ نوع متفاوت تقسیم می شوند که موارد زیر را شامل می شوند:

  1. شرکت های سهامی عام و سهامی خاص
  2. شرکت مختلط سهامی
  3. شرکت غیر مختلط سهامی
  4. شرکت با مسئولیت محدود
  5. شرکت نسبی
  6. شرکت تضامنی
  7. شرکت تعاونی
 

ثبت شرکت سهامی عام

در شرکت سهامی عام  سرمایه شرکت از طریق سهام تقسیم شده بین موسسین و عموم مردم تامین می شود.وسهام شرکت سهامی عام قابل نقل و انتقال می باشد.

نقل و انتقال سهام در شرکت های سهامی عام باید توسط اداره ی دارایی تایید گردد. و بعد از آن صورت جلسه ی هیئت مدیره برگزار شود و کلیه ی سهامداران جدید و قدیم آن را امضا نمایند.و سپس در یک شرکت ثبتی به ثبت برسانند.

حداقل تعداد سهامداران برای ثبت شرکت سهامی عام  ۳ نفر و حداقل اعضا ۵ نفر می باشد.در شرکت های سهامی عام برای فروش سهام باید آگهی پذیره نویسی منتشر شود تا عموم مردم مطلع شوند.

طبق ماده ۵ لایحه اصلاحی قانون تجارت برای ثبت شرکت سهامی عام حداقل  ۵۰۰ هزار تومان سرمایه نیاز می باشد.

سرمایه شرکت های سهامی عام از طریق مبلغ آورده سهامداران اصلی و فروش سهام و اوراق قرضه به عموم مردم تامین می شود.بر اساس ماده ۶ لایحه اصلاحی قانون تجارت باید حداقل ۲۰% از سرمایه شرکت را موسسین،خودشان تعهد نمایند و ۳۵% از میزان تعهد شده را در بانک و به حساب شرکت سپرده نمایند.

ثبت شرکت سهامی خاص

شرکت های سهامی خاص یکی از مهم ترین و پرمتقاضی ترین شرکت ها در میان انواع شرکت ها برای ثبت می باشند. به دلیل اینکه از پشتوانه مالی قوی و سرمایه بیشتر نسبت به دیگر شرکت ها برخوردار می باشند و از شرکای متعدد و تنوع در فعالیت ها برخوردار می باشند.

در شرکت های سهامی خاص،سهام قابل عرضه و ارائه در بورس و اوراق بهادار نمی باشد ولی قابلیت نقل و انتقال را دارا می باشد.

در شرکت سهامی خاص تعداد شرکا نباید کمتر از ۳ نفر باشد.سرمایه در این شرکت ها باید حداقل یک میلیون ریال باشد.

شرکت های سهامی  خاص محدودیت های خاصی برای فعالیت و ثبت ندارند.یک شرکت سهامی خاص،شرکت بازرگانی به حساب می آید حتی اگر موضوع فعالیت آن بازرگانی نباشد.این شرکت ها برای اینکه این امکان برایشان فراهم شود که بتوانند از تسهیلات بانک بهره بگیرند و تا ۱۰ برابر سرمایه ثبت شده خود از بانک وام تقاضا نمایند باید افزایش سرمایه داشته باشند.

به دلیل اینکه شرکت های سهامی خاص از پشتوانه محکمی برخوردار هستند.برای شرکت در مناقصات و مزایده ها و نمایشگاه ها و اخذ نمایندگی ها دارای اعتبار نسبتا بالایی نسبت به سایر شرکت ها می باشند.

ثبت شرکت با مسئولیت محدود

براساس ماده ۹۴ قانون تجارت،شرکت با مسولیت محدود شرکتی است که در آن ۲ یا چند نفر برای انجام فعالیت تجاری و کسب درآمد شراکت می نمایند.این نوع از شرکت ها معمولا میان اعضای یک خانواده یا فامیل و یا دوستان شکل می گیرند.

در این نوع شرکت ها برخلاف شرکت سهامی،سرمایه شرکت به سهام تقسیم نمی گردد. بلکه سرمایه آن از طریق میزان مبلغ آورده اعضا تامین می شود. و هریک از سهامداران طبق مبلغ آورده خود در سود و زیان و بدهی های شرکت سهیم می باشند.به همین علت به سرمایه این  نوع شرکت ها سهم الشرکه می گویند.سهم الشرکه برخلاف سهام در شرکت های سهامی قابلیت نقل و انتقال ندارد.

حداقل سرمایه مورد نیاز برای ایجاد شرکت با مسئولیت محدود یک میلیون ریال می باشد.و حداقل اعضای مورد نیاز ۲ نفر می باشد.

ثبت شرکت تضامنی

مطابق ماده ۱۱۶ قانون تجارت در شرکت تضامنی  ۲ یا چند نفر که مسئولیت تضامنی دارند برای انجام فعالیت تجاری بایکدیگر وارد شراکت می شوند.به طور معمول این شرکت ها به این صورت تشکیل می شوند که تعدادی از افرادی که به یکدیگر اعتماد و اطمینان دارند .ولی سرمایه بسیاری ندارند اقدام می نمایند که شرکتی را تاسیس نمایند مثل شراکت پدر و فرزند.

اگر سرمایه شرکت برای پرداخت بدهی های شرکت به اندازه کافی نباشد،تمامی شرکا در مقابل پرداخت آن مسئول می باشند.در این شرکت ها هیچ کدام از شرکا نمی توانند سهام خود را به دیگری انتقال دهد.فقط در صورتی که تمامی شرکا رضایت خود را اعلام نمایند.

از مزایای شرکت تضامنی نسبت به شرکت های دیگر این است که اطمینان و امنیت بیشتری برای معامله کنندگان به وجود می آورد به دلیل اینکه تمامی شرکا نسبت به بدهی های شرکت مسئول و متعهد می باشند.

در ثبت شرکت،هریک از شرکا با توجه به میزان سهام خود در مقابل بدهی های شرکت مسئول است.در ثبت شرکت تضامنی حداقل سرمایه تعیین نشده و می تواند هر مقداری باشد.حداقل اعضا برای ثبت شرکت تضامنی باید ۲ نفر باشد.

ثبت شرکت تعاونی

در شرکت تعاونی چند نفر شخص حقوقی که برای انجام فعالیت در زمینه تولید و توزیع و به منظور بهبود وضع اقتصادی و معیشتی اعضا و با رعایت قوانین بخش تعاونی شراکت می نمایند تشکیل می شود. در این نوع شرکت ها باید قبل از ایجاد شرکت از وزارت تعاون مجوز دریافت شود.

با وجود اینکه شرکت های تعاونی در قانون تجارت از شرکت های تجاری محسوب نمی شوند ولی فعالیت آن ها گامی به سوی بهبود وضعیت مادی و معیشتی اعضا می باشد.

می توان شرکت تعاونی را در قالب شرکت سهامی خاص نیز تشکیل داد. و یا طبق قوانین خاص شرکت و با توافق اعضا تشکیل داد.

در شرکت تعاونی حداقل اعضا ۷ نفر می باشد.کلیه اعضا براساس میزان سهام خود در شرکت در برابر بدهی های شرکت سهیم می باشند.

مراحل ثبت شرکت

مراحل ثبت شرکت

۱٫انتخاب نوع شرکت :

در این مرحله شما باید نوع شرکت خود را با توجه به میزان سرمایه و تعداد اعضا تعیین نمایید.نوع شرکت تعیین کننده حدود مسئولیت هریک از اعضا می باشد.

۲٫انتخاب موضوع شرکت :

اعضا و شرکای شرکت براساس نوع فعالیت شرکت و مدت آن تصمیم می گیرند که چه موضوعی را انتخاب نمایند.در برخی از موضوعات نیاز به اخذ مجوز از ارگان های مربوطه می باشد.

۳٫تعیین میزان سرمایه شرکت :

همه ی دارایی های شرکت اعم از نقدی و غیر نقدی جزء سرمایه شرکت به حساب می آیند؛ این که حداقل چه میزان سرمایه برای ثبت شرکت لازم است کاملا بستگی به نوع شرکت مد نظر دارد، ناگفته پیداست که هر چه سرمایه شرکت بالاتر باشد، اعتبار شرکت نیز بیشتر خواهد بود، بنابر این امکان حضور در مزایدات و مناقصات بیشتری فراهم می شود.

۴٫تعیین مدت فعالیت شرکت :

مدت فعالیت شرکت می تواند محدود و یا نامحدود باشد.در صورت محدود بودن باید حداکثر مدت فعالیت به ماه تعیین شود.چنانچه مدت فعالیت شرکت تعیین نشود،نامحدود به حساب می آید.در صورت اتمام مدت شرکت باید آن را تمدید کرد و چنانچه تمدید نشود،شرکت منحل می شود.

۵٫تعیین مرکز اصلی شرکت :

شما باید برای شرکت خود یک مکانی را تعیین نمایید.تا آدرس،کدپستی و شماره تلفن دقیق و درست آن را در سامانه وارد نمایید.

۶٫تهیه و ارائه مدارک مورد نیاز برای ثبت :

در این مرحله باید با توجه به نوع و موضوع شرکت مدارک مورد نیاز را تهیه نمایید.شما می توانید برای اطلاع از مدارک مورد نیاز به صفحه مورد نظر در سایت ما مراجعه نمایید.و یا با کارشناسان ما در موسسه حقوقی و ثبتی تکسفیر تماس حاصل نمایید.

مراحل ثبت شرکت در سامانه ثبت شرکت ها :

  1. برای ثبت شرکت باید در ابتدا به سامانه اینترنتی به آدرس http://irsherkat.ssaa.ir  و بخش درخواست ثبت شرکت مراجعه نمایید.و اطلاعات درخواستی را تکمیل و پس از آن مدارک لازم را بارگذاری نمایید.در ابتدا باید اطلاعات مربوط به متقاضی ثبت را وارد نمایید.
  2. در مرحله بعد باید پنج نام را به ترتیب اولویت وارد نمایید.نام های انتخابی باید دارای معنا و مفهوم باشند. و بیگانه نباشند و توسط اشخاص دیگری قبلا ثبت نشده باشند.
  3. بعد از آن موضوع شرکت را با توجه به نوع فعالیت و مدت آن معین نمایید.مدت فعالیت می تواند محدود یا نامحدود باشد.در صورتی که محدود باشد حداکثر مدت فعالیت را به ماه مشخص نمایید.
  4. بعد از این مرحله آدرس مرکز اصلی شرکت را به همراه کد پستی و شماره تلفن ثابت وارد نمایید.
  5. در این بخش میزان سرمایه شرکت را معین نمایید.در ثبت شرکت با مسئولیت محدود گزینه سرمایه نقدی و در ثبت شرکت سهامی خاص تعداد و ارزش سهام را تعیین نمایید.
  6. بعد از آن اطلاعات مربوط به سهام و میزان سرمایه هریک از شرکا و تعداد سهم و نقدی یا غیرنقدی بودن سرمایه را کامل نمایید.
  7. در مرحله بعد در صورت اخذ مجوز گزینه وجود مجوز را انتخاب نمایید و شماره مجوز و تاریخ مجوز را وارد نمایید. در غیر این صورت گزینه عدم وجود مجوز را انتخاب نمایید.
  8. در مرحله بعدی مشخصات تمامی اعضای شرکت را وارد نمایید.شامل نام،نام خانوادگی،نام پدر،شماره شناسنامه و…برای اشخاص حقیقی،و شناسه ملی و شماره ثبت برای اشخاص حقوقی و کدپستی برای اشخاص حقیقی و حقوقی.
  9. پس از آن سمت اعضای شرکت و مدیرعامل یا رئیس هیئت مدیره را وارد نمایید.و تاریخ شروع سمت،مدت و تاریخ پایان آن را وارد نمایید.و بعد از آن وضعیت حق امضا را مشخص نمایید. و در پایان کلید ثبت سمت شخص.
  10. در مرحله بعدی در صورت وجود نماینده،اطلاعات مربوط به نمایندگان قانونی شامل نماینده مورد نظر،نوع نمایندگی،مستند نمایندگی،شماره و تاریخ مستند نمایندگی و تاریخ شروع و پایان آن را وارد نمایید.
  11. در بخش بعدی در صورت وجود شعبه،اطلاعات مربوط به شعبه شامل کد پستی شعبه،شماره تلفن واحد ثبتی شعبه،آدرس شعبه را وارد نمایید.
  12. پس از آن اطلاعات مربوط به سال مالی و روزنامه رسمی شرکت را کامل نمایید.
  13. در این مرحله اطلاعات متن اظهارنامه،اساسنامه و شرکتنامه را تایپ نمایید.
  14. پس از آن گزینه تایید مدارک مورد نیاز،پذیرش نهایی و دریافت رسید را انتخاب نمایید.
  15. سپس امضای مدارک تایید شده و پرینت شده به وسیله اعضای شرکت از طریق سامانه.
  16. در پایان مراحل،سامانه یک شماره ثبت ارائه می دهد که برای چاپ در روزنامه مورد نیاز می باشد.
  17. بعد از اینکه اطلاعات خواسته شده را درست وارد کرده باشید،در مرحله بعد باید مدارک مورد نیاز را از طریق باجه های پست به صورت سفارشی به آدرس مشخص شده در تاییدیه پذیرش ارسال نمایید.

مدارک مورد نیاز برای ارسال بعد از ثبت اطلاعات در سامانه :

  • رونوشت مدارک شناسایی کلیه اعضا
  • گواهی عدم سوء پیشینه تمامی اعضا
  • ۲ نسخه از مدارکی که حاوی امضا اعضا باشد
  • یک نسخه از تایید نام و برگه رسید پذیرش اینترنتی

بعد از ارسال مدارک درخواستی بالا و در صورت کامل بودن،کارشناس اداره ثبت شرکت پیش نویس آگهی را تهیه می نماید و به متقاضیان ثبت و یا یکی از شرکا یا وکیل رسمی شرکت ارائه می دهد.در صورتی که ثبت شرکت نیازمند اخذ مجوز باشد کارشناس اداره ثبت از مرجع مربوطه استعلام می نماید.بعد از آن از شرکا یا وکیل رسمی شرکت امضایی مبنی بر ثبت با سند برابر است را دریافت می نماید.سپس ۲ نسخه آگهی  توسط رئیس اداره امضا می شود و یک نسخه از تمامی مدارک در پرونده شرکت ضبط و یک نسخه برای نگهداری در شرکت به متقاضی ارائه می شود.این سند،سند ثبت شرکت محسوب می شود.

تمامی مراتب پس از پایان مراحل ثبت در روزنامه رسمی کشور انتشار می یابد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت

استعلام ثبت شرکت

خوشبختانه امروز سامانه استعلام اشخاص حقوقی irsherkat.ssaa.ir به منظور استعلام شرکت ها و ارگانها شکل گرفته است،
لازم به یادآوری است که سامانه یاد شده، تنها مرجع موثق استعلام شرکت ها می باشد.

برای استعلام شرکت توسط این سامانه بایستی شماره ثبت شرکت را بدانید،
این شماره برای هر شرکت عددی کاملا منحصر به فرد می باشد.
درست به مانند شماره ملی که برای هر فرد عددی یکتا می باشد،
شماره ثبت برای اشخاص حقوقی کاملا منحصر به فرد بوده و می توان به وسیله ی آن استعلام گرفت.

برای اینکه بتوانید با سامانه مذکور استعلام شرکتی را بگیرید، لازم است موارد زیر را در اختیار داشته باشید:

  • اسم شرکت
  • شناسه ملی شرکت
  • شماره ثبت شرکت

با دانستن موارد فوق می توانید به راحتی و با مراجعه به سایت استعلام اشخاص حقوقی،
راجع به شرکت مقابل اطاعات ثبت یا عدم ثبت را کسب کنید.

استعلام ثبت شرکت

ثبت تغییرات شرکتثبت تغییرات شرکت

تغییرات شرکت به معنی تصمیماتی است که در جلسه مجمع عمومی عادی یا فوق العاده یا جلسات هیئت مدیره اتخاذ می شود.بعضی از تغییرات توسط مجمع عمومی فوق العاده و بعضی دیگر توسط مجمع عموم عادی انجام می گیرد.ولی به طور کلی تغییر مواردی که در اساسنامه عنوان شده است را مجمع عمومی فوق العاده می گیرد.

برای ثبت تغییرات شرکت  باید صورت جلسه ای تنظیم شود و کلیه اعضای شرکت آن را امضا نمایند.اگر شرکتی در زمان ثبت مجوز دریافت نموده است برای ثبت تغییرات نیز باید از مراجع مربوطه مجوز دریافت نماید.

در صورتی که یک شرکت بخواهد بیش از یک تغییر ایجاد نماید. مثلا تغییر آدرس،تغییر موضوع،تغییر نوع فعالیت و… باید برای هرکدام از تغییرات به صورت جداگانه صورت جلسه تنظیم نماید.و برای هرکدام به طور مجزا پذیرش دریافت بگیرد.در صورتی که صورت جلسه ای بدون پذیرش اینترنتی انجام شود آن صورت جلسه مردود اعلام می شود.

نکته : برای ثبت تمامی تغییرات و تصمیمات شرکت ها باید به پایگاه اینترنتی http://irsherkat.ssaa.ir مراجعه نمایید.

متن صورت جلسه ای که در سامانه ثبت تغییرات تایپ می شود باید با متن صورت جلسه ای که به اداره ثبت شرکت ها ارائه می شود یکسان باشد.

طبق ماده ۷ قانون ثبت شرکت ها هرگونه تغییراتی که به نمایندگان شرکت یا مدیران شعب آن مربوط می شود باید در اداره ثبت شرکت ها ثبت گردد. و تا زمانی که این امر صورت نپذیرد هرگونه فعالیتی که نماینده یا مدیر سابق انجام داده است فعالیت شرکت محسوب می گردد.

ثبت تغییرات زیر در شرکت ها الزامی می باشد :

  1. تغییر نام شرکت
  2. تغییر اساسنامه
  3. انحلال شرکت
  4. تغییر مدیر یا مدیران
  5. تمدید مدت شرکت
  6. تعیین نمودن کیفیت تفریق حساب و یا تبدیل شرکا یا خروج برخی از آنها از شرکت

ثبت تغییرات

مدارک مورد نیاز برای ثبت تغییرات شرکت :

  1. کپی برابر اصل کارت ملی و شناسنامه اعضای جدید و بازرسان و سهامداران
  2. کپی شناسنامه و کارت ملی اعضای جدید و قدیم
  3. لیست اسامی افرادی که حق امضا دارند
  4. سمت اعضای جدید و قدیم
  5. تعداد سهام شرکت
  6. آدرس و کد پستی شرکت
  7. کپی آخرین روزنامه رسمی مربوط به تغییرات شرکت
  8. میزان سرمایه
  9. کپی برابر اصل کارت پایان خدمت اعضا و بازرسان جدید
  10. برگه دارایی در صورت نقل و انتقال سهام

انحلال شرکتانحلال شرکت

منظور از انحلال شرکت پایان عمر آن می باشد.برای انحلال شرکت باید دارایی اعضا از حالت مشاع خارج شود و بین آن ها تقسیم شود.برای اینکه بتوان دارایی شرکت را تقسیم کرد باید پیش از آن طلب طلبکاران را پرداخت نمود.

بعد از انحلال شرکت تمامی اموال شرکت به صورت معلق در می آید تا تمامی بدهی ها پرداخت شود.و پس از پرداخت بدهی ها طبق سهام هر شخص اموال تقسیم می شود.

در زمان انحلال شرکت تمامی سمت های کاری افراد سلب می شود و آنها نمی توانند فعالیت اجرایی داشته باشند.پس از اعلام انحلال،شرکت باید پروژه های اجرایی که در دست دارد را تکمیل نماید.و بعد از انحلال نمی تواند پروژه جدید بگیرد.

بعد انحلال شرکت باید تمامی بدهی ها و قروض شرکت پرداخت شود.و تمامی اموال نقدی و غیرنقدی بعد از انحلال بین سهامداران و ذی نفعان تقسیم شود.

پرداخت و تصفیه بدهی ها یک امر لازم و ضروری می باشد.بنابراین اعضای هیئت مدیره یک فرد متخصص در این زمینه را به عنوان مدیر تصفیه انتخاب می نمایند.

مدیر تصفیه از تاریخ انحلال شرکت به مدت یک سال فرصت دارد تا بدهی ها را پرداخت نماید.و در صورتی که بخواهد مهلت بیشتری بگیرد باید درخواست خود را به صورت کتبی اعلام نماید.

پس از انحلال شرکت،مدارک ثبتی شرکت تا ۱۰ سال در حوزه مربوط به اداره ثبت شرکت نگهداری و بایگانی می شود.

برای درخواست ثبت انحلال شرکت باید کلیه اعضا صورت جلسه انحلال را امضا نمایند.و اگر یک نفر آن را امضا ننماید انحلال شرکت منتفی می شود.اما اگر یکی از شرکا خود در جلسه حضور نداشته باشد اما به یکی از اعضا وکالت تام داده باشد می توان شرکت را منحل نمود.

در صورت رضایت کلیه اعضا باید ۵ روز پس از امضای صورت جلسه،مدارک مورد نیاز را به اداره ثبت شرکت ها ارائه نمایید.پس از ارائه مدارک ۱۰ تا ۱۵ روز مهلت وجود دارد تا آگهی انحلال شرکت در روزنامه رسمی شرکت چاپ شود.و در صورتی که آگهی منتشر نشود هنوز شرکت رسما منحل نشده است.

دلایل انحلال شرکتدلایل انحلال شرکت

شرکت ها ممکن است به صورت اختیاری و یا به صورت اجباری منحل شوند، انحلال شرکت نیز همان طور که گفته شد بایستی به ثبت برسد، مگر در مواردی خاص.
در ادامه به رایج ترین دلایل انحلال شرکت ها نگاهی خواهیم انداخت:

ا.پایان موضوع فعالیت شرکت : بسیاری از شرکت ها برای منظور خاصی شکل می گیرند، برای مثال ممکن است یک شرکت برای استخراج معدنی خاص شکل گرفته باشد، پس از اتمام استخراج و انجام فعالیت های مرتبط با توسعه پایدار محیط، عملا وجود شرکت مناسبتی نخواهد داشت.

۲.انقضای مدت شرکت : وقتی که یک شرکت تاسیس می شود مدت زمان فعالیت آن در اساسنامه قید می شود.بعد از پایان مدت تعیین شده و در صورت عدم تمدید این مهلت شرکت منحل می شود و کلیه فعالیت های آن متوقف می گردد.

۳.ورشکستگی شرکت : وقتی که شرکا و سهامداران در تامین سرمایه مورد نیاز شرکت دچار مشکل شوند. و به برخی دلایل مثل نوسانات بازار ارز و تحریم های اقتصادی نتوانند سود و بودجه شرکت را پرداخت نمایند اعلام ورشکستگی می نمایند.

۴.کاهش شرکای شرکت : در صورت کناره گیری و حذف شرکا و چنانچه تنها یک نفر در راس امور باقی بماند شرکت منحل می شود.

مدارک مورد نیاز برای انحلال شرکت با مسئولیت محدود

  • رونوشت از مدارک شناسایی مدیر تصفیه
  • رونوشت از آخرین روزنامه رسمی شرکت
  • صورت جلسه انحلال شرکت که توسط کلیه اعضا و مدیر تصفیه امضا شده باشد
  • اصل دعوت از شرکا برای حضور در مجمع فوق العاده

مدارک مورد نیاز برای انحلال شرکت تضامنی

  • اسناد مبنی بر ثبت شرکت
  • شناسنامه کلیه شرکا
  • صورت جلسه انحلال شرکت حاوی امضای شرکا و مدیر تصفیه

مدارک مورد نیاز برای انحلال شرکت سهامی خاص

  • رونوشت مدارک شناسایی مدیر تصفیه
  • صورت جلسه انحلال شرکت دارای امضای اعضا و مدیر تصفیه
  • اصل آگهی چاپ شده در روزنامه رسمی و کثیر الانتشار مبنی بر دعوت از شرکا برای حضور در مجمع فوق العاده
  • اصل آخرین روزنامه رسمی شرکت

خرید و فروش شرکت

خرید شرکت

در صورتی که می خواهید شرکتی را ثبت کنید،
می توانید اقدام به خرید شرکت هایی کنید که پیش از این ثبت شده اند،
اما صاحبان آن دیگر در آن فعالیت اقتصادی انجام نمی دهند. این شرکت ها که عموما حائز رتبه بندی نیز میباشند با سابقه کار گزینه ی مناسبتری برای شما در شرکت در مزایده ها و مناقصات می باشند.

زمانی که می خواهید شرکتی را خریداری نمایید باید قبل از هر اقدامی به نوع شرکت،اعم از شرکت با مسئولیت محدود،شرکت تضامنی و…،نوع رتبه شرکت،مکان شرکت،مدت تاسیس شرکت،،دارا بودن کد اقتصادی،میزان کارکرد شرکت و نداشتن بدهی های مالیاتی توجه نمایید.

فواید ثبت شرکت
فروش شرکت

فروش شرکت

هر دلیلی چه شخصی و چه حرفه ای می تواند باعث شود که دیگر شرکا تمایل به همکاری در شرکت را نداشته باشند،
در این زمان می توان به جای انحلال شرکت، در چارچوب قانون شرکت را به اشخاص دیگری واگذار کرد،
در حقیقت می توان شرکت را فروخت.

برای انحلال شرکت باید مراحل مختلفی را طی نمود که باعث صرف هزینه و زمان می شود که در صورت واگذاری شرکت نیازی به طی این مراحل نمی باشد.خریدار هم در زمان اندکی صاحب شرکت می شود و می تواند کسب و کار خود را رونق دهد و در مناقصات و مزایده ها شرکت نماید.

پس از فروش شرکت تمامی مسئولیت ها و امور شرکت به اشخاص خریدار واگذار می شود.و اعضای کنونی شرکت خارج می شوند و اعضای جدید که شرکت را خریداری نموده اند مسئولیت اداره امور شرکت را به دست می گیرند.

موسسه تکسفیر با سالها سابقه در زمینه خرید و فروش انواع شرکت، و همینطور مشاوره شرکت ها و شناخت کافی از افراد مختلفی که قصد دریافت واگذاری دارند،
می تواند شما را در زمینه فروش شرکت همراهی کند

شرایط ثبت شرکت

برای ثبت شرکت در ایران قوانین ثبتی محدود کننده ی اندکی وجود دارد،
بنابر این می توان گفت هر فرد حقیقی قابلیت این را دارد که شرکت به نام خود ثبت نماید.

مدرک تحصیلی

در قوانین ثبت شرکت (تا سال ۱۴۰۰) هیچ قیدی از مدرک تحصیلی وجود ندارد،
این بدان معناست که هر فردی بدون در نظر گرفتن مدرک تحصیلی می تواند اقدام به ثبت شرکت کند،
مگر در شرایطی خاص، مانند: ثبت نوع خاصی از شرکت نیاز به اخذ مجوز از سازمانی داشته باشد،
و اخذ آن مجوز مستلزم مدرک دانشگاهی باشد.
و یا بخواهید شرکت مهندسی تاسیس کنید که نام مهندسین و یا مهندسی در آن وجود داشته باشد،
در آن صورت نیز ارائه مدرک مهندسی الزامی است.

سرمایه شرکت

حداقل سرمایه برای تاسیس انواع شرکت بسیار ناچیز است،
تا جایی که به نظر نمی آید در مراحل ثبت شرکت، به مشکل تامین حداقل سرمایه برخورد کنید.
حداقل سرمایه ای که بر اساس قانون، برای ثبت شرکت مسئولیت محدود لازم می باشد تنها ۱۰۰۰۰۰ تومان می باشد،
هم چنین این میزان برای یک شرکت سهامی خاص ۵۰۰۰۰۰ تومان می باشد،
که با توجه به ارزش ریال مبلغ بسیار ناچیزی است.
با توجه به امکان افزایش سرمایه شرکت در هر زمان،
انتخاب مبلغ حداقل برای ثبت شرکت کافی است.

کارت پایان خدمت

یکی از معضلات جوانان بی شک خدمت می باشد
داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت از خدمت برای ثبت شرکت ضرورتی ندارد.
می توان گفت قوانین ثبت شرکت با نظام وظیفه تلاقی ندارد.

گواهی عدم سوء پیشینه

برای ثبت شرکت نیاز به گواهی عدم سوء پیشینه می باشد،
این گواهی را باید خودتان دریافت کرده و ارائه دهید، صحت این گواهی توسط سامانه تایید می شود.

مشاوره ثبت شرکت

از جمله مهم ترین خدماتی که موسسه حقوقی ثبتی تکسفیر ارائه می دهد، مشاوره برای ثبت شرکت می باشد.
مشاوره برای ثبت شرکت چندین موضوع و سرفصل مهم در خود دارد که در ادامه به شرح آنها خواهیم پرداخت:

  • نوع شرکت : اولین مبحث در این مقوله مشاوره برای تعیین نوع شرکت می باشد.
    مشاوران ما با شنیدن خواسته ها و شرایط شما از ثبت شرکت، می کوشند مناسبترین نوع شرکت (سهامی، مسئولیت محدود، تضامنی و …)
    را برای شما انتخاب کنندو شما را به سوی ثبت آن همراهی کنند.
  • اساسنامه شرکت : تنظیم اساسنامه یکی از مهم ترین بخش ها برای ثبت شرکت است.
    چرا که پس از تنظیم آن کلیه افراد بایستی از آن پیروی کنند.
    حال تصور کنید که در قانونی که همه باید مطابق با آن رفتار کنند، مشکلات حقوقی و ثبتی وجود داشته باشد.
    هر چند امکان اصلاح اساسنامه وجود دارد، اما بهتر است از ابتدا به بهترین نحو تنظیم شده باشد.
مشاوره ثبت شرکت

مسئولیت محدود یا سهامی خاص

یکی از اولین سوالاتی که در رابطه با ثبت شرکت مطرح می شود این است که چه نوع شرکتی ثبت کنیم،
عموما درخواست برای ثبت شرکت مسئولیت محدود و شرکت سهامی خاص بیشترین میزان را دارد.
حال تفاوت های اصلی این دو نوع شرکت چیست؟؟

   ….. حداقل شرکا برای شرکت سهامی خاص ۳ نفر و برای شرکت مسئولیت محدود ۲ نفر میباشد

….. در شرکت سهامی خاص سرمایه گذاران بایستی ۳۵ درصد سهام را نزد حسابی به نام شرکت به صورت ودیعه قرار دهند،
این در حالی است که در شرکت مسئولیت محدود سرمایه فقط در اساسنامه ذکر می گردد

….. بازرس اصلی و هم چنین علی البدل در شرکت سهامی خاص اجباری است و در مسئولیت محدود اختیاری

….. مدت زمان مدیریت در شرکت سهامی خاص ۲ سال و در شرکت مسئولیت محدود، نامحدود می باشد.

….. در شرکت سهامی خاص مدیران شرکت باید از سهامداران باشند، اما در شرکت مسئولیت التزامی به این مورد وجود ندارد.

….. تشکیل مجمع عمومی در شرکت های سهامی خاص به مراتب آسانتر میباشد.

….. در شرکت سهامی خاص با توجه به تعداد سهام حق رای و در مسئولیت محدود با توجه به میزان سرمایه است.

به جز موارد فوق الذکر، این دو نوع شرکت در تقویم و بعضی شرایط دیگر نیز با هم تفاو دارند،
اگر قصد ثبت شرکت دارید با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید تا بهترین نوع شرکت با توجه به فعالیت شما و انتظارات شما را به شما معرفی کنیم.

ثبت شرکت یا خرید شرکت

برای بسیاری از کسانی که می خواهند شرکت قانونی داشته باشند این سوال مطرح می شود که ثبت شرکت بهتر است یا خرید شرکت؟؟
باید گفت که این سوال جواب قطعی ندارد و با توجه به شرایط هر کس، ممکن است پاسخ آن فرق کند.

هزینه

از لحاظ هزینه های تمام شده برای داشتن شرکت، باید گفت که ثبت شرکت ارزانتر خواهد بود،
چرا که برای خرید شرکت باید مبلغی به موسسین بابت واگذاری شرکت پرداخت شود،
در صورتی که برای ثبت شرکت تنها چند فیش با مبالغ اندک باید پرداخت شود.

مدت زمان

خرید یا ثبت شرکت

اگر برای داشتن شرکت عجله دارید، مثلا قصد شرکت در مناقصه ای دارید که مهلت آن به زودی به پایان خواهد رسید، گزینه ی سریع تر بی شک خرید شرکت است، چرا که برای ثبت شرکت پروسه های نسبتا زمانبر اداری پیش روی شماست،
حال آنکه برای خرید شرکت این مراحل پیش تر توسط موسسین طی شده است.

سابقه و رتبه بندی

اگر شرکتی را خودتان ثبت کنید، واضح است که در بدو تاسیس رزومه یا سابقه ای برای شرکت وجود ندارد، اما اگر به سراغ خرید شرکت بروید، پروژه های انجام شده و رتبه بندی اخذ شده به کام شما خواهد بود.

اگر می خواهید شرکت رسمی داشته باشید و نمیدانید که باید اقدام به خرید شرکت کنید یا ثبت آن، با مشاوران و کارشناسان ما در تکسفیر تماس حاصل فرمایید.
کارشناسان ما با در نظر گرفتن شرایط و خواسته های شما، شما را به بهترین مسیر هدایت خواهند کرد.

ثبت شرکت دانش بنیان

ثبت شرکت دانش بنیان

امروزه تسهیلات و وام های بلند مدت بسیاری به شرکت های دانش بنیان تخصیص می یابد،
شکت های دانش بنیان عملا فعالیت تجاری یا خدماترسانی خاصی ندارند، بلکه تمرکز آنها بر روی نوآوری و استفاده از دانش در بخش های مختلف صنعت می باشد.
برای ثبت شرکتت های دانش بنیان دو نوع شاخص وجود دارد که بایستی توسط موسسین احراز شود:

  • شاخص های عمومی

شاخص های عمومی شاخص هایی هستند که فارق از موضوع شرکت بایستی به آنها توجه داشت.
حداقل دو مورد از شاخص های عمومی باید توسط دو سوم از اعضای هیئت مدیره شرکت احراز شود:

  1. دارای حد اقل مدرک تحصیی کارشناسی باشند
  2. دارای ۳ سال سابقه مرتبط کاری باشند
  3. یک اختراع ملی و یا بین المللی ثبت کرده باشند
  4. نیمی از درامد کسب شده در سال گذشته از طریق فروش کالا یا خدمات دانش بنیان کسب شده باشد.
  5. سابقه پرداخت بیمه به مدت ۶ ماه حداقل برای ۳ نفر کارمند
  • شاخص های اختصاصی

به جز شاخص های عمومی که در بالا به آنها اشاره شد، شرکت باید یکی از شرایط ذیل را نیزداشته باشد:

  1. تولید کننده کالاهای دانش بنیان باشد
  2. بر مبنای آیین نامه ی تشخیص موسسات و شرکت های دانش بنیان تصویب شده توسط کارگروه ارزیابی و تشخیص،
    کالاهای دانش بنیان به دو دسته کلی زیر تقسیم می شوند:
    * مباحثی که کالاهای دانش بنیان در آنها غلبه دارند و نیاز به اختراع و تحقیق در آنها وجود دارد،
    مانند حوزه ی قناوری نانو، فناوری اطلاعات ، فناوری زیستی ، انرژی های تجدید پذیر و نو، الکترونیک و …
    * حوزه های دیگر که وجود کالاهای دانش بنیان در آنها اولویت ندارد،
    اما کالاهای دانش بنیان در آن رخنه کرده و به مدد آن آمده اند، مانند: نفت، عمران، معدن و….
تمای محتویات سایت متعلق به موسسه ی ثبتی حقوقی تکسفیر میباشد-©توسعه و پشتیبانی :منسیکس