مدارک لازم برای ثبت برند
در این نوشته می خواهیم مدارک لازم برای ثبت برند را به طور مختصر برایتان شرح دهیم.
آیا تا به امروز به فکر ثبت برند افتاده اید؟؟
آیا تولیدکننده کالایی با کیفیت هستید؟؟
آیا مصرف کنندگان از کیفیت محصولاتتان راضی اند و دوست دارند کالای شما را خریداری کنند؟؟
اگر پاسخ پرسش های بالا مثبت است،
ثبت برند از اصطلاحا از نان شب برایتان واجبتر است،
چرا که در صورت عدم ثبت برند خیلی زود افراد سودجو اقدام به کپی کردن از محصولتان برای به دست آوردن سود خواهند کرد،
و هیچ کار قانونی از شما بر نخواهد آمد،
اما با ثبت برند قانون همیشه پشت شما خواهد بود.
برند چیست؟
همانطوری که کارت ملی ابزاری برای شناخت هویت شما است و شما را از دیگران متمایز می کند،
برند نیز برای شناخت هویت محصولات یا خدمات به کار می رود و موجب تمایز محصولات شما با سایر محصولات می شود.
طرح، لوگو، اسم، نشان، عبارتی که محصولات یا خدماتی را معرفی کرده و مشتری ها با دیدن آن نشان،
خصوصیات خاصی از محصولات یا خدمات در ذهنشان تداعی شود، برند یا نشان تجاری نامیده می شود.
مدارک لازم برای ثبت برند
بطور کلی هم اشخاص حقیقی می توانند مبادرت به ثبت برند نمایند و هم اشخاص حقوقی.
مدارک لازم ثبت برند حقیقی:
- کپی شناسنامه و کپی کارت ملی
- کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
- کپی مجوز فعالیت (اخذ جواز تاسیس، پروانه ی بهره برداری، پروانه ی ساخت، جواز کسب
مدارک لازم ثبت برند حقوقی:
- آخرین روزنامه رسمی و آخرین تغییرات شرکت که نشان دهنده مدیریت شرکت باشد
- کپی شناسنامه و کارت ملی مدیر عامل و تمام اعضای هیئت مدیره
- کپی مجوز فعالیت
(اخذ جواز تاسیس،پروانه ی بهره برداری،پروانه ی ساخت،جواز کسب یا و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی) - کارت بازرگانی(در صورتی که از حروف لاتین در برند استفاده شده باشد)
مدارک نماینده قانونی: زمانی که تقاضای ثبت برند به جای خود فرد، از طریق یک نماینده قانونیصورت گیرد، باید مدارک نماینده به همراه باقی مدارک ضمیمه شود
مدت زمان ثبت برند
مدت زمان اطمینان از ثبت علائم تجاری حداقل 45 روز است که طبق موارد زیر میباشد
مدت زمان بررسی اولیه اظهارنامه تقریبا 15 روز
مدت زمان درج آگهی تقاضای برند در روزنامه رسمی ( نوبت اول ) 30 روز
لازم به ذکر است که جهت دریافت گواهی نهایی ثبت برند ( گواهی 10 ساله ثبت نشان تجاری ) بایدچند روز دیگر به این زمان اضافه نمود هرچند جزو فرآیند احتمالی ثبت برند محسوب نمی گردد.
مدارک لازم برای ثبت برند بین المللی مادرید
ارسال نامه ای که در آن درخواست خود را برای ثبت بین المللی علامت خطاب به اداره ثبت علائم ارسال و در آن نام کشورهای مطلوبمان را نیز ثبت می کنیم
نوشتن معرفی نامه روی سربرگ، امضا تمام کسانی که در شرکت حق امضا دارند به همراه مهر شرکت برای اشخاص حقوقی.
نیاز است بگوییم در صورت مراجعه وکیل، باید وکالتنامه دادگستری نیز همراه وی باشد.
کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی مدیران و کسانی که حق امضا دارند،
به همراه روزنامه تاسیس و آخرین ثبت تغییرات شرکت. در این قسمت نیز وکالتنامه دادگستری وکیل الزامی می باشد.
اظهارنامه یا اصل گواهی ثبت علامت تجاری در ایران برای تایید شدن و کپی برابر اصل شده آن جهت قرار گرفتن در پرونده
تکمیل فرم لاتین پس از اینکه کشورهای مورد نظر مشخص شدند
برگه محاسبه هزینه ها که در آن مهر و امضا متقاضی خورده باشد
رسید مربوط به پرداخت هزینه های بررسی اظهارنامه ثبت بین المللی
اگر هنوز در مورد مدارک لازم برای ثبت برند سوالی برای شما باقی مانده
ثبت برند چه مزیت هایی دارد؟
اگر شما با نشان تجاری مشخصی مدتها در بازار کسب و کار فعالیت داشته اید و محصولاتتان را از این طریق به مشتری ها معرفی کرده اید،
تبلیغات گسترده انجام داده اید، توانسته اید جایگاه خاصی در بازار رقابتی کسب کنید،
اما برند خود را ثبت نکرده باشید، افراد سودجو و رقبا می توانند محصولات بی کیفیتی را تولید کنند و از نشان تجاری شما استفاده کنند.
در این حالت شما با بی احتیاطی در ثبت نکردن برند تجاری، در ظرف مدت کوتاهی اعتبار خود را در بازار کسب و کار از دست خواهید داد و از طرفی هیچ قانونی از شما حمایت نخواهد کرد.
با ثبت برند از حمایت قانونی بهره مند می گردید،
مانع کپی برداری افراد سودجو خواهید شد، می توانید تبلیغات وسیع انجام دهید،
پس از کسب اعتبار می توانید نمایندگی برند را واگذار نمایید، از وام و سرمایه گذاری برخوردار خواهید شد و …
در تمام کشورها نشان های تجاری قابل حفاظت هستند، در ایران هم شما می توانید به سامانه مرکز مالکیت معنوی مراجعه نمایید و مراحل ثبت برند را انجام دهید.
اگر با مراحل ثبت برند آشنایی ندارید، می توانید برای تسریع در فرایند ثبت نشان تجاری، از موسسه حقوقی تکسفیر کمک بگیرید.