آیا ثبت شرکت مالیات دارد
ثبت شرکت مالیات دارد ؟
آیا ثبت شرکت مالیات دارد ؟ هر خدمتی که دولت ها به مردمان کشورشان ارائه می دهند هزینه ای برای آن ها به بار می آورد.
حال دولت ها از راه های مختلف این هزینه ها را تامین می نمایند.
یکی از این راه ها دریافت مالیات به شکل های مختلف می باشد.
مالیات به دو نوع مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شود.
به مالیاتی که به طور مستقیم به درآمد اشخاص حقیقی یا حقوقی تعلق می گیرد
مثل مالیات بر درآمد املاک ، مشاغل ، اشخاص حقیقی یا حقوقی و کشاورزی و غیره مالیات مستقیم می گویند.
ممکن است افراد بپرسند که آیا ثبت شرکت مالیات دارد.
باید به آن ها بگوییم که بله.هر شرکت ثبت شده در اداره ثبت شرکت ها باید مالیات پرداخت نماید.
منظور از مالیات بردرآمد اشخاص حقوقی مالیاتی است که از محل درآمد شرکت ها به دست می آید
مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی همان طور که از اسمش مشخص است به نوع شرکت بستگی ندارد بلکه به میزان درآمد شرکت بستگی دارد.
براساس قوانین ایران هر شرکتی پس از ثبت باید با توجه به میزان درآمد شرکت مالیات پرداخت نماید.
کلیه شرکت ها و کسب و کارها و تولیدی ها موظف به پرداخت مالیات بر درآمد می باشند به جز وزارت خانه ها ،شرکت ها و دستگاه های دولتی که از دولت بودجه دریافت می نمایند و همچنین شهرداری ها.
بنابراین پس از ثبت شرکت باید نسبت به تعیین حوزه مالیاتی و اخذ کد اقتصادی اقدام نمایید.
این اقدام به این دلیل صورت گیرد که هر شرکتی پس از ثبت برای تعیین مالیات باید صورتحساب دارایی خود را
به حوزه مالیاتی تعیین شده ارائه نماید.علاوه بر این باید اقدام به اخذ پلمپ دفاتر تجاری در هر سال مالی نماید.
نحوه دریافت مالیات از شرکت های غیر فعال
اگر شرکتی ثبت شده باشد ولی به دلایل مختلفی مثل ورشکستگی ،
به وجود آمدن اختلافات میان شرکا و عدم تمایل به ادامه فعالیت و وضعیت اقتصادی فعالیتی نداشته باشد
هم باید امور گفته شده بالا در مورد شرکت های فعال یعنی تعیین حوزه مالیاتی ، اخذ پلمپ دفاتر و اخذ کد اقتصادی را انجام دهد.
علاوه بر این مدیرعامل یا وکیل قانونی وی باید پس از اتمام سال مالی ، نامه عدم فعالیت شرکت را به اداره دارایی ارائه نماید.
عدم فعالیت شرکت باید هر سال اعلام شود.
همه موارد بالا به دلیل عدم فعالیت شرکت به صورت سفید ارائه می شود.
یعنی دفاتر پلمپ شده و اظهارنامه مالیاتی باید سفید باشند و هیچ گونه مطلبی در آن ها عنوان نشده باشد.
در صورتی که شرکتی این اقدام را انجام ندهد ،جرائم مالیاتی سنگینی شاملش می شود.
مدارک مورد نیاز جهت تسلیم به اداره امور مالیاتی عبارتند از:
1-اصل و کپی مدارک شناسایی اعضای شرکت
2-کپی برابر اصل کلیه مدارک شناسایی اعضای شرکت
3-تقاضانامه-شرکتنامه-روزنامه رسمی
4-اصل و کپی کلیه مدارک شرکت نظیر اساسنامه و اظهارنامه
5-گواهی امضای افراد و صاحب امضای شرکت
6-اجاره نامه یا سند مالکیت دفتر شرکت به نام شرکت
7-گواهی امضای افراد و صاحب امضای شرکت
8-مهر شرکت
9-فیش واریزی دو در هزار سرمایه ابتدایی شرکت
10-فیش آب و برق و گاز و تلفن دفتر شرکت
مقررات مالیاتی
هر شرکت ثبت شده موظف است مالیات بر درآمد خود را پرداخت نماید.
عدم پرداخت مالیات ممکن است تبعات سنگینی برای شرکت ها داشته باشد
مثل محروم شدن از دریافت تسهیلات و مزایای دولتی و قانونی و همچنین پرداخت جرائم مالیاتی .
به منظور تعیین مالیات هر شرکتی باید برای خود سال مالی تعیین نماید.
شرکت در پایان سال مالی باید به امور مالی خود رسیدگی نماید.
بعد از رسیدگی به امور مالی و حساب های خود باید اظهارنامه ،
ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت را به سازمان امور مالیاتی ارائه نماید.
برای ارائه این مدارک و همچنین ارائه مدارک هویتی شرکا و سهامداران حداکثر 4 ماه بعد از اتمام سال مالی فرصت داده می شود.
پس از آن مالیات شرکت محاسبه و پرداخت می شود.
پس از تسلیم اظهارنامه اداره امور مالیاتی وظیفه دارد آن را بررسی نماید
و این اداره حداکثر یک سال پس از اتمام مهلت ارائه اظهارنامه فرصت رسیدگی دارد.
اگر در این مدت از طرف اداره امور دارایی ابلاغیه ای به مؤدی داده نشود به منزله تایید اظهارنامه می باشد.