انواع ثبت برند موسسه ثبت شرکت تکسفیر
ثبت برند چیست ؟
اگر شخصی ثبت برند انجام دهید
این ثبت جاری می تواند کالاهای تولیدی یا خدماتی که این شخص ارائه داده است را باسایر شرکت ها متمایز می کند.
در این مقاله با انواع ثبت برند اشنا میشویم.
انواع ثبت برند
به طور کلی ثبت برند های تجاری را در ایران به دو دسته تقسیم میشوند که به شرح زیر می باشد.
ثبت برند در ایران:
ثبت برند فارسی و ثبت لاتین زیر مجوعه ثبت بررند در ایران می باشد.
تذکر : برند فارسی برندی می باشد که باید در یکی از فرهنگ ها معتبر فارسی (نظیر فرهنگ دهخدا) وجود داشته باشد .
و اگر برندی که به معنای لاتین باشد ولی به صورت فارسی نوشته شده باشد هم جز برند لاتین است.
تذکر :برای ثبت بررند لاتین به اخذ کارت بازرگانی نیاز می باشد.
هدف از ثبت علامت چیست؟
هر برند یا علامت تجاری ار طریق حصول اطمینان از حقوق انحصاری برای شناختن کالا ها و خدمات و یا اجاره دادن به دیگران مبنی بر استفاده از آن در صورت پرداخت مبلغ ،صاحب اثر را محافظت می کند.
مدت زمان این حفاظت متفاوت می باشد ولی آرم تجاری قابلیت تمدید شدن نامحدود توسط پرداخت مبلغ مربوطه را دارد.
محافظت آرم تجاری توسط مراجع قانونی که در اکثر نظام ها اجازه متوقف کردن تخلف در این زمینه را دارند تایید می شود.
از دیدگاه وسیع تر ،علائم تجاری با رسمیت بخشیدن و دادن سود اقتصادی به صاحبان آن ها در سطح جهانی سرمایه گذاری کرده و این ابتکار را ترویج می دهد.
حفاظت علائم تجاری همچنین مانع تلاشهای رقبای غیر منصف،
مثل متقلبان ،برای استفاده از علائم مشخص به منظور فروش محصولات و ارائه خدمات نامرغوب یا متفاوت می شوند.
ابن نظام،آگاهی و امکان سرمایه گذاری جهت تولید و فروش کالا ها و خدمات را در منصفانه ترین شرایط ممکن به مردم می دهد
و از این راه تجارت بین المللی را تسهیل می کند.
نکاتی در خصوص انواع ثبت برند :
۱٫ برند قابل نقل و انتقال است و باید وفق مقررات قانون ثبت علائم و اختراعات ایران به ثبت برسد.
۲٫ اجازه استفاده از برند ثبت شده به دیگران در ایران باید به ثبت برسد.
۳٫ برای علامت گواهی ثبت علامت صادر خواهد شد.
۴٫ مدت اعتبار ثبت علامت برای هر بار ۱۰ سال است.
۵٫ برای ثبت چند علامت باید به تعداد آن ها اظهارنامه جداگانه داده شود.
۶٫ شما با داشتن کارت بازرگانی شخصی ( حقیقی ) می توانید ۳ برند تجاری و با کارت بازرگانی شرکتی
( حقوقی ) می توانید ۱۰ برند تجاری را ثبت نمایید.
موارد ذکر شده در رابطه با جواز کسب نیز به همین روال می باشد
مدارک مورد جهت انواع ثبت برند عبارت است از:
الف) شخص حقیقی:
- مدارک مثبت هویت متقاضی ( کپی شناسنامه و کپی کارت ملی )
- کپی کارت بازرگانی (در صورتی که از حروف لاتین استفاده شده باشد)
- کپی مجوز فعالیت(جواز تاسیس، پروانه ی بهره برداری، پروانه ی ساخت، جواز کسب یا کارت بازرگانی و یا هر گونه گواهی فعالیت صادره از نهادهای نظارتی و حاکمیتی دولتی)
- نمونه علامت تجاری در کادر ۱۰ در ۱۰
ب) شخص حقوقی ( شرکتی بودن )
۱٫ کپی شناسنامه یکی از دارندگان امضای مجاز شرکت
۲٫ کپی مدارک شناسایی مدیر عامل و کلیه دارندگان امضای مجاز شرکت
۳٫ کپی از روزنامه رسمی تاسیس و آخرین تغییرات
۴٫ کپی از جواز تاسیس یا پروانه بهره برداری یا نامه ای از ارگان مربوطه که این شرکت به آن فعالیت اشتغال به کار دارد یا کپی از کارت بازرگانی جهت ثبت علامت یا اسم در طبقه واردات
۵٫ در صورت لاتین بودن برند، کپی کارت بازرگانی مدیر عامل
۶٫ ده عدد پرینت رنگی از لوگو یا اسم تجاری سایز ده در ده
۷٫ در صورت سه بعدی بودن علامت ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند.
۸٫ اصل مهر شرکت
۹٫ استفاده از حق تقدم : در صورتی که متقاضی یا متقاضیان ثبت بخواهند به استناد تقاضای ثبت یا ثبت خارج از کشور از مزایای حق تقدم ( حداکثر ۶ ماه ) استفاده نمایند می بایست مدارک مربوط به حق تقدم را همزمان با تسلیم اظهارنامه یا حداکثر ظرف ۱۵ روز از آن تاریخ تسلیم کنند.
۱۰٫ رسید مربوط به پرداخت هزینه های قانونی
نکات مهم مدارک لازم ثبت برند
در پایان تکمیل هر یک از مراحل، نهایتاً دکمه اتمام را کلیک کرده و کد رهگیری ثبت برند خود را دریافت می کنید.
در صورت تأیید ثبت علامت تجاری از طرف کارشناسان مربوط به ثبت علائم تجاری، ۲ نسخه از قرارداد مذکور به آدرس شما ارسال می شود و شما مؤظف می باشید که پس از امضای هر دو نسخه از قرارداد، یکی از آنها را با مدارک دیگربرابر اصل کرده و به همراه واریز میزان هزینه درخواست شده در نسخه مجدد، به آدرس مرکز ارسال نمایید تا روند کاری ثبت علامت تجاری،فرآیند رسمی خود را آغاز کند.
موضوع مهم دیگر در ثبت علامت تجاری، تقدم زمانی ثبت درخواست اظهارنامه ها می باشد.
به این ترتیب که اظهارنامه هایی که از نظر زمانی زودتر ثبت شده باشند، از نظر بررسی و قرار گیری در روند و روال اداری، دارای تقدم می باشند.
از طرفی اداره مالکیت صنعتی اظهارنامه را از لحاظ قانونی،شرایط و مقررات درج شده، ارزیابی کرده و چنانچه علائم را شایسته ثبت بداند آن را تأیید و اجازه درج آگهی در روزنامه های رسمی را صادر می کند.
ثبت بین المللی (ثبت مادرید)
با مشاهده برتاریخچه کنوانسیون پاریس راجبه حمایت از مالکیت صنعتی به این نتیجه میرسیم
که به منظورحمایت از علائم تجارتی درسطح بین المللی بموجب کنوانسیون
مزبور صاحب علامت (شخص حقیقی یا حقوقی)
میبایست بطور جداگانه تعدادی تقاضانامه را در ادارات کشورهای مختلف عضو به زبانهای گوناگون
با پرداخت هزینه های متفاوت و صرف زمان طولانی، توذیع کند.
به همین دلیل جهت تسهیل روند ثبت بین المللی و تحصیل حقوق ناشی
از آن کشورهایی که عضوکنوانسیون پاریس اتحادیه بین المللی را جهت حمایت
از مالکیت صنعتی در راستای کنوانسیون مزبور تشکیل داده و درآن سیستم مادرید
را بعنوان دستورالعمل ثبت بین المللی علائم تجارتی تصویب کرده اند.
این سیستم شامل دو معاهده :
موافقتنامه مادرید مورخ ۱۸۹۱ و پروتکل مرتبط با آن مصوب ۱۹۸۹ و همچنین آئیننامه مشترک می باشد.
سیستم مادرید درحال حاضر دارای ۸۵ عضو متشکل از کشورها و دفاتر منطقه ای است.
لازم است توضیح دهیم که درخواست ثبت بین المللی صرفا”
از طریق دفاتر مالکیت صنعتی کشورهای عضو سیستم مادرید ممکن است و منوط به ثبت در کشور مبداء می باشد
ثبت برند و لوگو
دقت داشته باشید که بعد از ثبت برند ممکن است یک ماهی به طول بینجامد تا تاییدیه شما از سازمان ثبت اسناد و املاک برسد به همین دلیل در این مدت به فکر تقویت برند خود باشید. مراحل مورد نیاز جهت تقویت برند شامل:
- انتخاب روش های مناسب تبلیغاتی
- تدوین خط مشی مربوط به اهداف سازمانی شما برای بیشتر شناخته شدن
- شناسایی جدیدترین نیازهای جامعه هدف خود و ارائه آن توسط شما به مشتریان. دقت داشته باشید این کار بسیار در معروفیت و محبوبیت شما تاثیر گذار است و هر چقدر در جهت تقویت این مورد تلاش کنید می توانید تبدیل به برند مشهوری در جامعه بشوید.
چه برندی را نمی توان ثبت کرد؟
برندهایی که نمیتوانند مجوز ثبت را دریافت کنند غالبا یکی از ایرادات زیر را شرح می شوند:
- برندهایی که در آنها از علایم رسمی کشور مورد استفاده قرار گرفته شده است مانند نشان جمهوری اسلامی ایران یا آرم هلال احمر و …
- برندهایی که پیش از این ثبت گردیده اند (برای مواجه نشدن با این مشکل استعلام برند قبل از ثبت به صورت حضوری یا آنلاین، توصیه میگردد)
- برندهایی بر خلاف عفت عمومی یا نظم جامعه
- برندهایی که در آنها عباراتی منسوب به ایران همچون انقلاب یا دولت و … وجود داشته باشد
- برندهایی که عبارت به کار رفته آنها به صورت کلی یا عمومی باشد مانند پارچه و …
آیا اجباری در ثبت برند وجود دارد؟
قانون تجارت کشور ثبت برند را جز در موارد زیر برای هیچ شرکت یا واحد تولیدی، خدماتی و تجاری اجبار نکرده است:
- نوشیدنی ها و آب های گازدار
- داروهای مخصوص مورد استفاده پزشکان
- محصولات غذایی عرضه شده در بسته بندی یا ظروف مخصوص
- ثبت برند لوازم آرایشی که به صورت مستقیم روی پوست استفاده می شوند
مدارک و مراحل ثبت برند تجهیزات پزشکی
مهمترین نکات و مراحل ثبت برند تجهیزات پزشکی از طریق سامانه به شرح زیر می باشد :
- دریافت اقرارنامه
- ورود ایمیل و رمز عبور
- دریافت کد شناسایی
- ثبت نام و ورود به پنل کاربری
- تایید ثبت نام و ذخیرهسازی فرآیند
- انتخاب گزینه میز خدمات الکترونیک
- ورود به سامانه مرکز مالکیت معنوی
- آپلود مدارک مرتبط (کارت ملی و شناسنامه و…)
- انتخاب گزینه ثبت اظهارنامه و انواع درخواست در بخش ثبت علائم
- مراجعه به دفتر اسناد رسمی و تایید حساب کاربری با گواهی امضا
- انتخاب نوع شخص متقاضی ثبت برند (حقیقی، حقوقی، ایرانی، غیرایرانی)
- ورود اطلاعات متقاضی ثبت برند (نام و نشانی، شغل، رشته فعالیت، اقامتگاه، شماره ملی و…)
چند نکته در مورد ثبت علامت تجاری و صنعتی:
برای ثبت علامت گواهی صادر خواهد شد
مدت اعتبار ثبت علامت برای هر بار ۱۰ سالمی باشد
برای ثبت چند علامت تجاری باید به تعداد آنها اظهارنامه جداگانه داده شود
اجازه استفاده از علامت تجاری ثبت شده به دیگران در ایران باید به ثبت برسد
تغییرات مربوط به نشانی رسمیت نخواهد داشت مگر اینکه به ثبت رسیده باشد.
داشتن علامت تجاری اختیاری است مگر در مواردی که دولت آن را الزامی قرار دهد.
علامت تجاری را می توان نقل و انتقال داد و باید مطابق مقررات قانون ثبت علائم و اختراعات ایران به ثبت برسد.
برای ثبت برندهای فارسی باید مجوزی دال بر فعالیت مرتبط با آن نام تجاری ارائه گردد
و برای ثبت برندهای لاتین علاوه بر داشتن مجوز فعالیت مرتبط نیاز به ارائه کارت بازرگانی می باشد.
ثبت برند
برای اینکه برند خود را جهانی یا به اصطلاح ثبت بین المللی کنید،
ابتدا باید آن را در کشورمبدا ثبت و سپس از طریق معاهده مادرید آن را به ثبت برسانید
تا علاوه بر محافظت از برندتان در ایران در ۸۵ کشورعضو معاهده مادرید از حمایت قانونی برخوردار شوید.